Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebooks policy om material innehållandes sex, terrorism och våld läckt

Publicerad: 22 Maj 2017, 05:44

Foto: Mostphotos

Facebooks interna regelbock läckt, dagen efter Mats Qvibergs Metro-försäljning, och slutet för copywriters. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookVolvoMetroStaffan ErforsChristen Ager-HanssenThomas MattssonMats Qviberg

Facebooks interna regelbok för sex, terrorism och våld läckt

Igår kunde brittiska the Guardian avslöja Facebooks interna regelverka för material innehållandes sex, terrorism och våld. Guardian berättar att många av de moderatorer som jobbar med innehållet anser att vissa av riktlinjerna, främst de gällande sexuellt material, öppnar upp för tolkningar vilket leder till inkonsekvent agerande. De senaste åren har så kallad "hämndporr" tagit över mer och mer av moderatorernas arbete och de har ibland så lite som tio sekunder på sig att ta beslut om materialet ska tas bort eller inte. Vidare avslöjar Guardian att Facebook inte alltid tar bort livestreams från användare som visar upp självskadebeteende då man anser att de kan skapa bättre medvetenhet om psykisk ohälsa.

En källa säger till tidningen att det sociala nätverket inte klarar av att kontrollera sitt innehåll eftersom det växt för snabbt.

Facebook har inte bekräftat uppgifterna.

Dagen efter Qvibergs Metro-försäljning

Igår kväll kom nyheten från SvD om att Mats Qviberg säljer alla sina aktier i Metro till Christen Ager-Hanssen – för en krona. Även om det stormat rejält kring Qviberg sedan inträdet i Metro var beskedet oväntat för många. Mats Qviberg tros ha förlorat omkring 70 miljoner kronor på köpet som genomfördes för ett halvår sedan. Metros chefredaktör Staffan Erfors säger att försäljningen inte kom oväntat och att han mest är oroad för att politiker ska sätta stopp för tidningen.

– Framförallt är jag oroad för att politiker hotar vår journalistik på grundval av en intervju av en ägare som inte har med redaktionen att göra och ingen makt. Den typen av beteende brukar man se i icke-demokratiska länder och inte i Sverige. Vi är en opolitisk tidning, säger han till SvD Näringsliv.

Erfors hoppas att affären skänker arbetsro till Metro och är nöjd med att Christen Ager-Hanssen tar över som ägare. Ager-Hanssen var tidigare styrelseordförande för tidningen. Även han var med i den av många kritiserade intervjun med högerpopulitiska Nyheter Idag, där han bland annat öppnade upp för samarbete med sajten. Erfors säger dock att Ager-Hanssen bett om ursäkt för att han var med i intervjun och att han ser honom som en mycket kompetent medieägare med god kunskap inom medier och journalistik.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är kluven till Ager-Hanssens övertagande av Metroägandeskapet.

– Christen Ager-Hanssen är en kontroversiell medieägare. Han har talat med Nyheter Idag. Han har en kontroversiell historia i svenskt näringsliv. Nu är det viktigt att ledningen och medarbetarna får chansen att utveckla verksamheten, säger han till SvD Näringsliv.

Thomas Matsson har även bloggat om Qvibergs försäljning.

IBM:s superdator Watson blir copywriter

Toyotas nya bil Mirai beskrivs som framtiden. Med en rad ekofunktioner och låg bränsleförbrukning hoppas Toyota locka tech- och vetenskapsintresserade att köpa bilen. Till hjälp har man tagit IBM:s superdator Watson som i kampanjen "Thousands of Ways to Say Yes" står för copywritingen. Idén kommer från Saatchi & Saatchis LA-kontor och renderade efter några månaders träning i en mängd olika annonser riktade mot tech- och vetenskapssektorn.

Facebook skjuter på video-satsning

För ett tag sen meddelade Facebook att man under våren skulle satsa stort på originalvideo-material för plattformen. Bland annat skulle man producera 24 egna tv-serier. Tanken var att ta upp kampen med Netflix och HBO om tv-seriemarknaden och ytterligare förstärka video-fokuset på plattformen. Nu rapporterar Recode att satsningen inte kommer att rullas ut fören i slutet av sommaren.

Volvos Cannes Lion-vinnande reklamfilm förbjuds

"Life Paint", Cannes Lion-vinnaren från 2015, har blivit portad från att visas i Storbrittanien. I kampanjen visas sprayen "Life Paint" upp, en spray som kan sprayas på kläder eller annat material för att få dem att lysa i natten och på så sätt öka synligheten för fotgängare och cyklister under mörka kvällar. Nu dras alltså filmen in för att ha givit vilseledande information.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.