Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Facebooks reklamchef i blåsväder

Publicerad: 20 Februari 2018, 07:25

Facebooks reklamchef ber om ursäkt efter tweets, Melodifestivalens tittarsiffror rasar och MMS stäms av tidigare anställd. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CMoreFacebookMelodifestivalenMMSSverigedemokraternaTV4

Facebooks reklamchef i blåsväder …
Rob Goldman
, reklamchef på Facebook har hamnat i blåsväder efter att ha tweetat om Rysslands eventuella påverkan på det amerikanska presidentvalet. Rob Goldman twittrade om att han sett Rysslands annonser och att de inte påverkat valet, eftersom annonspengarna betalades in till Facebook efter valet. Han sa också att Rysslands huvudintention inte var att påverka valet.

— Rob Goldman (@robjective) 17 februari 2018Most of the coverage of Russian meddling involves their attempt to effect the outcome of the 2016 US election. I have seen all of the Russian ads and I can say very definitively that swaying the election was *NOT* the main goal.

Wired påtalar att ett av felen var att Rob Goldman insinuerade att Ryssland kunde påverkat enbart genom annonserna. De har haft 11 miljoner visningar, medan Facebookposter från ryskkontrollerade konton haft 150 miljoner visningar. Dessutom blev hans tweet politisk när Donald Trump en stund senare valde att lyfta fram dem för att poängtera att Ryssland inte hade något med utkomsten av presidentvalet att göra.

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 17 februari 2018The Fake News Media never fails. Hard to ignore this fact from the Vice President of Facebook Ads, Rob Goldman! https://t.co/XGC7ynZwYJ

Senare bad Rob Goldman om ursäkt för att ha twittrat sin egen syn på Rysslands eventuella inblandning utan att först ha stämt av med någon internt på Facebook.

”Dessa tweets innehöll mina egna personliga åsikter, inte Facebooks. Jag förde fram dem på ett dåligt sätt. Utredarna som tittar på Rysslands eventuella inblandning sitter på mycket mer information än jag – så mina uttalanden var ett allvarligt misstag”, skrev han bland annat i ursäkten.

… Och företaget riskerar böter
Cookies och plugin-program ska ha använts av Facebook för att spåra personer som inte är medlemmar på plattformen, med syfte att rikta reklam mot dem. Det är en domstol i Belgien som har dömt Facebook för att ha brutit mot privatlagar. Nu riskerar det sociala mediet böter på upp emot 100 miljoner euro, vilket motsvarar 991 miljoner kronor. Facebook har meddelat att de ska överklaga domen, rapporterar Techcrunch.

SD begär folkomröstning om mediegrundlagar
Sverigedemokraterna anser att regeringens förslag om ändrade mediegrundlagar ska avgöras i en folkomröstning. Syftet med förändringarna är flera: Ett handlar om att få stopp på publicering av känsliga personuppgifter, som exempelvis sker på Lexbase. Ett annat handlar om att en ansvarig utgivare inte ska hållas ansvarig för artiklar som publicerats på internet och är äldre än ett år, under förutsättning att straffbara yttranden tas bort inom två veckor efter att de påtalats. Eftersom SD utgör mer än en tiondel av riksdagen så måste denna pröva frågan. Det skriver TT.

Melodifestivalen tappar tittare: ”Huvuden bör rulla”
Enligt MMS, som mäter tittarsiffror, såg 2 830 000 tittar lördagens delfinal – ett rejält tapp från de 3 210 000 som tittade under motsvarande period förra året. Det är dessutom sämre siffror än den andra delfinalen, som hade 2 907 000 tittare – den sämsta på sju år.

– Det är fortfarande en stabil siffra. Det är ju svårt att vara missnöjd med ett program som drar 2,8 miljoner tittare och skillnaderna jämfört med många tidigare deltävlingar är marginella. Det är helt normalt att siffrorna pendlar under så lång period som 6 veckor, säger Anette Helenius, SVT:s projektledare för Melodifestivalen, till Aftonbladet.

Kvällstidningens schlagerexpert Tobbe Ek är dock kritisk, menar att ledningen bör rannsaka sig och att ”huvuden bör rulla”.

– Att tittarna fortsätter att svika Melodifestivalen 2018, och att tittandet gick ned ytterligare från förra veckan, visar att något är ordentligt fel med programmet. Det går inte att skylla på OS, även om Melodifestivalens ledning gärna vill försöka med det. OS har helt andra sändningstider och konkurrerar inte märkbart om samma tittare, säger han till tidningen.

SVT och TV4 sänder VM i friidrott
Det blir SVT, TV4 och C More som kommer att sända det kommande världsmästerskapet i friidrott, uppdelat på olika tävlingar. TV4 sänder inomhus-VM i Storbritannien som inleds om en och en halv vecka. Sedan sänder SVT utomhus-VM i Qatar 2019 och USA 2021, skriver TT.

MMS stäms av tidigare anställd
En tidigare medarbetare på mätföretaget MMS kräver 150 000 kronor i skadestånd, eftersom personen hävdar att hen blivit avskedad i strid mot anställningsskyddslagen. Det var under sin sjukdom som personen ska ha blivit av med sin anställning, trots att läkarintyg funnits.

– Personen hade en upprepad och väldokumenterad olovlig frånvaro under längre perioder utan att MMS fick in någon information om varför. Vi har hört oss för med arbetsgivarorganisationen Almega under hela processen, för att försäkra oss om att allt gått rätt till, säger Magnus Anshelm, vd på MMS, till Dagens Media.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.