Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facket dömer ut Aftonbladets sparplan

Publicerad: 3 november 2008, 09:49

Beskedet att sex tjänster ska bort på Aftonbladets webb-tv slog ner som en bomb.
– Jag blev väldigt förvånad. Jag trodde verkligen inte att företaget ville bemanna ner, framför allt inte på det här området där man istället borde satsa, säger fackordföranden Fredrik Lindén till Resume.se.


I torsdags fick samtliga fast anställda i webb-tv-gruppen på Aftonbladets bolag RBS erbjudande om avgångsvederlag.

Sex tjänster ska bort på avdelningen där drygt 20 personer arbetar.

Beskedet kom som en chock – särskilt med tanke på att webb-tv är ett område som visar succésiffror och beskrivs som framtiden.

– Vi ska fortsätta att satsa på webb-tv. Men det har uppstått viss övertalighet bland webb-tv-medarbetarna i samband med konjunkturavmattningen, sa Aftonbladets informationschef Niklas Bodell i torsdags.

Beslutet upprör facket. Fredrik Lindén, ordförande för journalistklubben på Aftonbladet, berättar att han blev väldigt förvånad.

– Det här är fel väg att gå. Man borde satsa på webb-tv i stället för attskära ned. Nu gör man totalt tvärtom. Vi har hoppats att de skulle ändra sig, men de är stenhårda i sitt beslut.

Personerna som berörs har till på onsdag på sig att ta ställning till erbjudandet om avgångsvederlag.

– Vårt mål är att ingen ska behöva sägas upp i den här processen. Om ingen nappar på erbjudandet kavlar vi upp ärmarna och sätter oss i en ny förhandlingsrunda. Då blir det att vända ut och in på hela kvällstidningen, Nya medier och de andra bolagen. Ingen ska behöva sägas upp, säger Fredrik Lindén.

Har ni fått några indikationer på att nedbemanning på andra avdelningar?
– Nej, tack och lov har vi inte fått det och det känns just nu väldigt skönt. Det räcker att hantera det här.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.