Måndag25.05.2020

Annonsera

Fackets krav i öppet brev till HD-Sydsvenskan

Publicerad: 18 Februari 2016, 16:13

KiS läggs ned den 1 september.

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

I veckan kom beskedet att HD-Sydsvenskan ska lägga ned KiS. Nu skriver Sydsvenskans journalistklubb, med stöd av HD, ett öppet brev till ledningen där de vädjar om att ge ”KiSarna” en chans.

Ämnen i artikeln:

SydsvenskanHelsingborgs DagbladHD-Sydsvenskan

Det var i tisdags som Kompetens i Skånes medarbetare nåddes av beskedet att de blir utan jobb den 1 september. Enligt HD-Sydsvenskans vice vd Anette Östergren har KiS inga externa kunder kvar. Facket vid HD-Sydsvenskan sade då att KiS hade fungerat dåligt, men var samtidigt rädda för att människorna skulle slängas ut i vikarieträsket.

Ett av fackets önskemål i diskussionerna med HD-Sydsvenskans ledning har varit att starta en vikariepool, något som ledningen menar inte ska vara lämpligt för tillfället.

Nu har Journalistklubben vid Sydsvenskan skrivit ett öppet brev till ledningen där de ställer framtida krav. Även facket vid Helsingborgs Dagblad har skrivit under brevet.

”Vi förutsätter att tidningarna tar sitt arbetsgivaransvar och inte slösar bort den kompetens som finns bland våra kollegor i KiS. Dessa personer har stor erfarenhet från flera delar av organisationen”, inleds brevet.

KiS grundades 2008 efter att dåvarande ledning ansåg att det lades för mycket administrativ tid på att kalla in vikarier. Dessutom såg man negativa effekter av utlasningar och ständigt nya vikarier som skulle läras upp. Facket ber nu till ledningen att få slippa det gamla systemet och ge de redan inkörda ”KiSarna” en chans.

"Att återgå till det systemet ser vi som en dålig lösning för tidningarna. Idag, mer än någonsin, krävs att vikarier kan leverera från dag ett. Förutom goda kunskaper i de tekniska systemen, är det viktigt att de känner till spridningsområdet, de journalistiska visionerna och har ett eget kontaktnät", skriver de och fortsätter:

”Vi kräver att tidningsledningarna erbjuder någon form av trygghet och långsiktighet för att locka våra duktiga vikarier att stanna. En intern vikariepool för att täcka upp ett grundläggande vikariebehov skulle göra att ekonomiska resurser kan läggas på journalistik istället för på administration”.

Facket avslutar med:
”Vi ser fram emot att HD/Sydsvenskan är föregångare och visar hur man tar hand om de viktiga vikarierna på ett ansvarsfullt sätt nu när bemanningsföretaget läggs ned.”

Kompetens i Skåne läggs ned den 1 september. 11 fast anställda och ett stort antal visstidsanställda berörs.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt