Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Fackklubben om Expressen TV: ”Det har varit ett väldigt tryck”

Publicerad: 5 Oktober 2016, 12:19

Expressens klubbordförande Jan Spångberg tycker att ledningen lyssnat på kritiken.

Expressens fackklubbsordförande anser att problemen på Expressen TV handlar om att redaktionen befinner sig i en omställningsperiod.


Ämnen i artikeln:

MediebranschenBella LevyThomas MattssonExpressen

Resumés granskning visar på ett utbrett missnöje från nuvarande och tidigare anställda. Från fackets sida håller klubbsordföranden Jan Spångberg med om att Expressen TV haft problem med bemanningen under omställningen när tidningen gått från ett traditionellt mediehus till att göra tv. Journalistklubben befinner sig just nu i förhandlingar om tidningens omorganisation som förväntas vara klara i början av november.

– Expressen TV är en ny verksamhet som är under uppbyggnad. Då blir det trial and error där man går på nitar och hittar vägar framåt.

Vad säger du om de sjukskrivningar som har varit till följd av arbetsmiljön?
– Det jag kan säga är att det har varit ett väldigt tryck mot delar av verksamheten. Från fackets sida har vi legat på för att öka bemanningen och det har petats in folk löpande. Vi har legat på för att få in så duktiga medarbetare med tv-kompetens som jobbar i dag.

Vilka förändringar har gjorts efter sjukskrivningarna?
– Redaktionsledningen har absolut inte varit ovilliga att förbättra den situation som har varit och bemanningen har ökat efter behov.

– När man jobbar med online och breaking news innebär det att allt brinner hela tiden. Expressen TV har tagit ett stort steg och gått från 17-18 till 60 medarbetare på bara några år. Man har gått från att lägga ut klipp till att göra riktig nyhets-tv. Det är en stor omställning.

Finns det något man borde gjort annorlunda från ledningens sida?
– Det är lätt att vara efterklok. Vissa delar av organisationen borde gjorts annorlunda från början. Delar av satsningen har inte varit genomtänkt och då tänker jag främst på bemanningen. Det är bland annat det som vi sitter och diskuterar i de aktuella förhandlingarna kring omorganisationen.

Hinner medarbetarna ta lunchpauser och gå på toaletten som förutsättningarna ser ut nu?
– Jag bedömer att de kan det. Men jobbar man på en nyhetsintensiv redaktion som Expressen TV får man räkna med att det ibland blir skarpa nyhetslägen. Jag var själv redigeringschef under tsunaminätterna och då fick man släppa allt och jobba på även om det tryckte på i blåsan.

Men här handlar det om ett systematiskt problem där vissa anställda inte kunnat ta lunchpaus under en månads tid. Ska det vara så?
– Nej, så ska det absolut inte vara. Det är inte acceptabelt och jag tror inte heller att det har varit så illa. Det har kommit fram arbetsmiljöproblem under den här uppbyggnaden men jag upplever att det har åtgärdats. Som facklig har det hänt att man blir besviken när man hört hur vissa anställda har haft det. Men som jag upplever det har redaktionsledningen varit lyhörda och lyssnat på oss. Det är helt enkelt så här det kan se ut när man bygger en ny verksamhet.

Hur ser du på att anställda uppmanas att avbryta sin semester för att komma in och jobba under skarpa nyhetslägen?
– Är man nyhetsreporter på Expressen måste man alltid vara beredd på att sådana frågor kan uppkomma. Det är det som krävs för en kvällstidning som ska vara nyhetsledande. Men det är aldrig ett krav att man ska avbryta semestern.

Tror du inte att en sådan uppmaning från en chef kan uppfattas som pressande?
– Nej, där tror jag du är helt fel ute. Förhoppningsvis finns det medarbetare som har lust att vara med när det händer. Det här en förutsättning om man ska jobba på en kvällstidning. Men det är inget krav att man ska lämna familjen och resa hem till redaktionen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.