Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Familjens sajt med kontorsljud lockar besökare internationellt

Publicerad: 8 September 2020, 08:36

Kristofer Gullard Lindgren är initiativtagare till projektet och AD på Familjen.

Foto: Press

Det startades som ett initiativ för att minska ensamheten under hemmaarbetet. Nu har Familjens och Red Pipe Studios sajt med kontorsljud över en miljon besökare globalt.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetFamiljen

I april lanserades den svenska ljudsajten under namnet The sound of colleagues, som ett samarbete mellan kommunikationsbyrån Familjen och ljudföretaget Red Pipe Studios. På sajten möts besökaren av en ljudbild som påminner om sorlet från ett kontor, och via olika reglage kan man sedan dra upp eller ner specifika ljud – som det från ett tangentbord, ringande telefon eller en kopiator. 

Med projektet vill initiativtagarna minska den ensamhet som många upplevt till följd av pandemins hemmaarbete. 

– Ljudet av ett kontor kan för en stund lura hjärnan och få oss att känna trygghet i och med den familjära ljudbilden. Ljudmiljön skapar en förutsättning att utföra vårt arbete på ett liknande sätt som om vi satt på det fysiska kontoret. Distraktionen av andra ljud minskar, säger Tobias Norman, delägare och Head of Production på Red Pipe Studios, i ett pressmeddelande.

I takt med att många återgått till arbetet efter semestern har sajten fått ett nytt uppsving, med besökare från flera kontinenter. I skrivande stund har den över 1,2 miljoner besökare. Projektet har också uppmärksammats i internationella medier. Ingen marknadsföring har gjorts för att locka besökare. 

– The Sound of Colleagues är ett tydligt exempel på vad kommunikation handlar om i dag. Att tolka och analysera skeenden och händelser i omvärlden och agera direkt. Att som här möta en upplevd känsla med en konkret tjänst som förhoppningsvis kan lindra ororoskänslor, ge lite glädje och göra att man känner sig mindre ensam, säger Kristofer Gullard Lindgren, initiativtagare till projektet och AD på Familjen. 

Sajten har skapats utan vinstsyfte och är gratis att använda. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetFamiljen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.