Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Farligaste trendfällan är att kommentera andras arbete istället för att göra det själv"

Publicerad: 3 Januari 2018, 13:18

Daniel Vaccino, Emma Blom och Magnus Alselind.

GDPR, egen agendasättande journalistik och mjuka värden som hårdvaluta. Det kommer prägla det kommande året enligt Social Industries vd Emma Blom, Expressens redaktionschef Magnus Alselind och Åkestam Holsts copywriter Daniel Vaccino.


Ämnen i artikeln:

Daniel VaccinoÅkestam HolstEmma BlomSocial IndustriesExpressenMagnus Alselind

Emma Blom, vd, Social Industries.

Vilka nya utmaningar kommer din bransch att stå inför 2018?
– Den stora utmaningen är nog att förstå att den här digitala revolutionen som kommer förändra allt vi vet redan har hänt. 2018 är egentligen ett postrevolutionärt år där vi borde ägna tiden åt att bara förstå vad som hände. Så kommer det naturligtvis inte bli, men vilket bra år man får om man vågar se det så! I ljuset av det kommer 2018-puckarna GDPR och Amazons etablering på den svenska marknaden att se futtiga ut. Båda ska bli väldigt spännande!

Hur kommer valåret att prägla din bransch?
– Det kommer vara mycket fokus på det, som i sin tur tar fokus från annat. Det kommer också rimligen bli stökigt i sociala medier, vilket man behöver tänka på när man lägger sina kampanjer. Jag skulle inte ha lagt en kampanj samtidigt som valrörelsen av flera skäl, det kommer bli dyrt beroende på hur infekterad valupptakten blir. Personligen känner mig mig också sugen på att se om och hur partierna lärt sig att utnyttja sociala medier så ultramodernt som man skulle kunna.

Vad hoppas du kommer att definiera din bransch under 2018?
– Jag tror och hoppas att den här diskussionen om hur vi ska mäta resultat av marknadsföring kommer fortsätta att driva på förändring och öppna upp för nya spännande aktörer att ta en bit av kakan från monsterbyråerna vi alla lever i skuggan av. Jag tror också att #metoo-rörelsen förändrat mer än vad vi kan förstå. Jag tror att fler, framför allt kvinnor, kommer att våga ta för sig mer till allas glädje.

Vilken är den farligaste "trendfällan" att gå i under 2018?
– "Always on". Att tänka att man som varumärke ska vara snabb med att kommentera trendande fenomen. Det går tusentals misslyckade försök på ett halvbra!

Det här ska jag göra mer av 2018:
Lyssna mer på smarta människor jag valt att omge mig med, rekrytera fler sådana och ibland stänga av telefonen när jag är ledig (kanske). I den ordningen.

Det här ska jag göra mindre av 2018:
Sura, oroa mig och äta dåliga luncher.

Magnus Alselind, redaktionschef, Expressen.

Vilka nya utmaningar kommer din bransch att stå inför 2018?
– Att få siffrorna och bokstäverna att dansa tillsammans. Vi pratar om det på Expressen varje dag, om det kommersiella innehållet som är med och driver affären OCH hur våra intäkter finansierar allt ifrån David Baas grävande journalistik under valåret till att Magda Gad kan jobba från platser som förändrar världen.

Hur kommer valåret att prägla din bransch?
– I det franska valet spelade de traditionella medierna en avgörande roll genom klassiska avslöjanden, i USA har Trumps seger fått medier att i efterhand vässa journalistiken och få många fler människor att sätta värde på den, se bara på New York Times och Washington Posts stärkta positioner - jag tror och hoppas att svenska medier genom riksdagsvalet kommer att få chansen att visa sig från sin bästa sida, de senaste åren har varit bra uppvärmning genom avslöjanden om Kommunal (Aftonbladet), Riksrevisionen (DN) och Statens fastighetsverk (TV4) med mera med mera.

Vad hoppas du kommer att definiera din bransch under 2018?
– Mer fokus på den egna journalistiken. Våra största trafikframgångar är när vi går egna vägar eller tillför nya perspektiv. Det är ingen tillfällighet att Expressens kultur och Expressens krönikörer var först att passera Aftonbladet som sektioner även digitalt 2017.

Vilken är den farligaste "trendfällan" att gå i under 2018?
– Att plocka enkla poänger på att kommentera vad andra gör istället för att göra jobbet själv.

Det här ska jag göra mer av 2018:
– Fortsätta ställa om till mer analys, mindre magkänsla - och därigenom skapa tid, utrymme och genomslag för våra reportrar så att de får full utväxling för sitt engagemang i att granska makten och ge röst till de som annars inte skulle ha någon.

Det här ska jag göra mindre av 2018:
– Kolla Twitter.

Daniel Vaccino, copywriter, Åkestam Holst.

Vilka nya utmaningar kommer din bransch att stå inför 2018?
– Vid sidan av det uppenbara – att fortsätta leverera kreativitet i yppersta världsklass, så tror jag att den interna kulturen kommer bli en allt viktigare USP. Post-Me-Too, men även pga av mycket annat, är det mer angeläget än någonsin att bygga en inkluderande, mångfacetterad och öppen kultur för att behålla och fortsätta attrahera bra personer. Mjuka värden kommer bli hårdvaluta för byråerna, i jakten på nya uppdrag.

Hur kommer valåret att prägla din bransch?
– Det blir det vanliga, några glass-kampanjer som går ut på att "välja om hallon eller mango ska bli vår nya smak", men i övrigt så kör de flesta annonsörer på redan inplanerade spår. Det som påverkar, mer än nåt annat, är väl att all utomhusreklam är uppbokad i 6 månader.

Vad hoppas du kommer att definiera din bransch under 2018?
– Starka kreatörer som vill och vågar.

Vilken är den farligaste "trendfällan" att gå i under 2018?
– Social first.

Det här ska jag göra mer av 2018:
– Reklam.

Det här ska jag göra mindre av 2018:
– Oroa mig för min hopplöst daterade LinkedIn-profil.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.