Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Fast i förlustträsket

Publicerad: 12 februari 2013, 10:17

Om populärpressen haft fem svåra år har tidskriftstvillingen fackpress haft det sju resor värre. År 2007 fanns få moln på fackpressens himmel, upplagorna sålde bra och annonsintäkterna var nära 1,7 miljarder. Men 2009 fick fackpressen en smäll som den ännu inte har hämtat sig ifrån. Upplagorna började falla och 30 procent av annonsintäkterna försvann. När andra medier snabbt hämtade sig 2010 fastnade fackpressen i rabatt- och förlustträsket.


I begreppet fackpress samsas en brokig skara tidskrifter från Affärsvärlden, Jaktjournalen och Kyrkans Tidning till Svetsen och Kommunalarbetaren. De flesta är små, men har fördelen att de har en väl avgränsad och tydligt definierad målgrupp. Vill man nå fotbollsfans är Offside ett bra val, elprylar går i Elektrikern och allt om återvinning står i tidskriften Recycling.
Men de flesta av tidskrifterna är inte prenumererade, utan ingår i medlemskap av olika slag, från fackförbund till bransch­organisationer. De har samma dilemma som gratistidningar: när kunden inte aktivt har valt mediet är annonsvärdet lägre.

PrognosTrenden inom fackpress är att ersätta papperstidning med digital pub­licering. De flesta har länge haft webbplatser, ofta kopplade till ägaren eller huvudmannen. När ekonomin kärvar är det lätt att, som till och med Tidningsutgivarna gjorde med Medievärlden, ersätta papper med webb. Det sparar papper, tryck, allt dyrare distribution och ofta också personal. Fler facktidningar kommer att gå denna väg, nu även med hjälp av mobila lösningar och appar. Köttbonden kommer snart att ha tidskriften Nötkötts app i smartmobilen vid foderbänken.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.