Media
Fd reklamchefen om Absolut-bråket: ”Klassisk kamp mellan David och Goliat”
Publicerad: 14 januari 2013, 07:27
Foto: Pressbild.
Absolut Company och advokatbyrån von Lode har gjort livet surt för den reklambossen Lars Samuelsson. Advokatbyrån har skickat hotfulla brev till honom efter han börjat sälja rengöringsprodukter med budskapet Absolut Rent. Då Resumé ville ha en kommentar skrattade von Lode och corporate communications gav ett skriftligt formellt svar. Nu svarar Lars Samuelsson med en debattartikel.
Frågan om varumärkesskydd för ordet Absolut ter sig allt märkligare ju mer man funderar på det. Tanken att en juridisk person kan lägga beslag på de kommersiella rättigheterna för något som är en del av vår kultur måste vara främmande för lekmannen. Ordet Absolut finns enligt ne.se i det svenska språket sedan 1723.
Vad mer kan man skydda? En smak? Margarinbolagets Tre Ess skulle ursprungligen utläsas Tre S och betyda Smakar Som Smör, en slogan som förbjöds 1932 – logiskt eftersom margarin enligt de flesta inte smakar som smör. Däremot kan Spendrups rimligen inte klaga på Carlsberg om företagens öl har samma smak. Och Absolut Company hävdar nog knappast att Absolut Rent Kök smakmässigt kan förväxlas med deras vodka Absolut Citron.
Kan man skydda en doft? Knappast. Därför är det logiskt att parfymföretagen förvarar sina recept i supersäkra kassaskåp.
Kan man skydda en färg?
Löfbergs Lila har registrerat sin lila färg hos PRV. Registreringen gäller bara kaffeprodukter – färgen är inte skyddad när det gäller andra varor och tjänster. Det innebär att inga andra aktörer får sälja kaffe i förpackningar med denna lila färgnyans. Det är alltså fritt fram att sälja lila kläder, bilar etc. Ingen skulle väl komma på tanken att färgen lila bara skulle vara förbehållet kaffeförpackningar.
Därför är det logiskt och rimligt att skyddandet av ordet Absolut enbart bör gälla alkoholhaltiga drycker, eller möjligen drycker överhuvudtaget.
Absolut Torr är ett varumärke som inte har med samma produktområde att göra som Absolut Companys produkter. Ändå hotar Absolut Company och deras advokatbyrå von lode det lilla företaget Biosystem Kemi HB med stämning för meningen: Biosystem ger Absolut Rent Kök. Hur det är med alla städbolag som heter Absolut Rent vet jag inte men de har funnits länge, likaså Absolut Kattklubb, Absolut Green, Absolut Bank, Absolut Handball, Absolut Coon´s, Absolut Cotte m.fl.
Detta är en klassisk kamp mellan David och Goliat. Ett av de viktigaste målen med omvärldskommunikation är att bygga sympati hos målgrupperna. Det är rimligt att tro att ingen som hör denna historia går över till Absolut Companys produkter, däremot kan det motsatta inträffa. Kunderna har valmöjligheter – på Systembolagets hemsida ger ordet vodka 103 träffar. Att ägna sig åt pennalism på dagens marknad, där de sociala medierna påverkar sympatiskapandet, känns rätt så omodernt, enligt min mening.
Det har aldrig varit vår avsikt att använda ”absolut rent” som varumärke utan enbart i den språkliga betydelsen av något som gör väldigt rent. Vi har då funnit att ordet absolut är ett utmärkt svenskt ord som inte lämnar något övrigt att önska.
Det företag som ligger närmast Biosystem i användandet av ”absolut” är förmodligen det internationella företaget L’Oréal med sin serie Absolut Repairprodukter och där deras användning av ordet absolut inte möter några hinder.
När Elin Wibell, corporate communications meddelar att The Absolut Company har ett omfattande varumärkesskydd som även kan avse andra varor än vodka och att de inte har möjlighet att kommentera det enskilda ärendet ytterligare uttalar hon just det som jag kritiserar och som enligt mitt förmenande klart visar att företaget tror sig äga rätten till det svenska ordet ”absolut”.
I en raljerande kommentar i Brandnews står det:
”Den ”f.d. reklambossen” Lars Samuelsson säger till Resumé vad så många andra har sagt före honom:
– Absolut kan ju inte ta patent på det svenska språket. Det här är helt absurt.
Och BrandNews kan bara konstatera att han har helt rätt. Om vi bortser att patent gäller tekniska lösningar så kan Absolut Company definitivt inte få ensamrätt till det svenska språket, men det går alldeles utmärkt att få ett svenskt ord skyddat som varumärke i dess funktion som varumärke.
Det är tydligt att fler borde hålla sig uppdaterade. Hade Samuelssonläst exempelvis BrandNews nummer 1 1999 hade följande funnits i bakhuvudet när han skulle välja sitt varumärke……
Det har inte heller för denna publikations redaktör framgått att vi inte använt ”absolut” som varumärke utan enbart i betydelsen absolut.
Mot bakgrund av ovan sagda torde det med all tydlighet framgå att den inkvisitoriska domstol som Absolut Company iklätt sig rollen av inte är sund utan måste ifrågasättas, inte minst i en oberoende branschpress.