Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Fem års väntan över – Stim i avtal med Youtube

Publicerad: 18 oktober 2013, 06:52

Veronica Maggio kan i och med Stims Youtube-avtal få ersättning här hennes musik spelas på just Youtube.

Foto: Pressbild. Gustav Modeer Wiking

Upphovsrättsorganisationen Stim och Youtube har ingått ett avtal, vilket gör att Stims 71 000 medlemmar har möjlighet att tjäna pengar på världens största underhållningssajt. Det tog fem år att få igenom avtalet och Stim beskriver det som ”en milstolpe”.


Avtalet mellan Stim och Youtube bygger på en vinstdelningsmodell som utgår ifrån Youtubes reklamintäkter, enligt DN.

Enkelt  förklarat går upplägget ut på att ju fler visningar en video har med  tillhörande reklamklipp desto mer pengar till upphovsmännen och  musikförlaget.

Reklamintäkterna från Youtube utgår från alltifrån  musik- och promotionsvideor till konsertvideor, tv-klipp med musik och  direktsändningar.

Avtalet omfattar alla visningar inom hela Europa, enligt DN.
–  Det här är en milstolpe för våra rättighetshavare. Det finns ett  viktigt symbolvärde i att företag som tjänar pengar på kreativt innehåll  också ska ersätta de som skapar innehållet, säger Karin Jihde,  kommunikationschef på Stim till DN.

Avtalet omfattar även så kallat non-disclosure-agreement, vilket innebär att nivåerna är strikt konfidentiella.

Stims internationella chef, Scott Farrant, hoppas att Youtube-avtalet ska bli en av de primära intäktskällorna.
–  På en mogen marknad som den amerikanska genererar Youtube idag  reklamintäkter som är en av de huvudsakliga inkomstkällorna för många  låtskrivare, säger han till DN.

Han menar också att det är en bra modell för spridning av audiovisuellt innehållet på nätet.

DN  rapporterar också att merparten av Stims 71 000 upphovsmän är svenskar,  men att organisationen har musikskapare i 80 länder kopplat till sig.

Youtubes chef för förlagsavtal i Europa, juristen Gudrun Schweppe, är väldigt nöjd med avtalet.

–  Om Youtube inte har licenser med upphovsrättsorganisationerna och  musikförlagen så kan vi inte kapitalisera musikinnehåll – vilket förstås  har varit en nackdel för en enorm marknad som Sverige, säger hon till  DN.

Youtube använder framförallt så kallade TrueView-annonser, vilka kan klickas bort efter fem sekunder.

Gudrun Schweppe uppger också att Youtube betalar åtskilliga hundra miljoner dollar till rättighetinnehavare i världen.

Hon vill inte gå in på några exakta siffror, enligt DN.

Youtube har idag avtal i bland annat England, Irland, Frankrike, Spanien och Italien.

–  Just nu förhandlar vi med de övriga nordiska länderna, jag är rätt  säker på att vi upprättar avtal med dem också mycket snart, säger Gudrun  Schweppe på Youtube i en kommentar.

Sex miljarder videoklipp ses varje månad på Youtube och tjänsten har över en miljard unika besökare per månad, enligt DN.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.