Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Fest på Metro

Publicerad: 3 februari 2011, 08:37

Metro International redovisar nu sina siffror för helåret 2010, och pilarna pekar uppåt för första gången. Sverige och Kanada är de två största utropstecknen i koncernen.


Ämnen i artikeln:

Metro International

Metros uppslag idag, där man redovisar framgången i den senaste Orvesto-undersökningen.

Metro Internationals intäkter steg kraftigt under fjolåret. Det visar rapporten för det sista kvartalet 2010. Under helåret uppgick nettointäkterna lika för lika till 206 miljoner euro. En tydlig ökning mot de 190 miljoner euro som koncernen drog in 2009.

Vinsten före skatter och avgifter landade 2010 på runt 12 miljoner euro, jämfört med de 20 miljoner euro som de backade det föregående året.

Det sista kvartalet i fjol var även det starkt för Metro Internationals del. Koncernen drog in 66 miljoner euro (exklusive  stängda ,   avyttrade   och   förvärvade verksamheter) jämfört med 60 miljoner euro 2009. Vinsten minskade dock något (från 9,5 miljoner euro till 8,3 miljoner euro) lika för lika.

På den svenska marknaden går Metro som tåget. Förutom framgången i den senaste Orvesto-undersökningen, där tidingen idag berättar att de är ”störst i stan”, går även ekonomin på högvarv. Enligt årsrapporten steg resultatet med över 7 miljoner euro i fjol. Försäljningssiffrorna steg rejält I den vändande konjunkturen.

Enligt rapporten är den franska verksamheten ett sorgebarn som drar ned resultatet något. Lika för lika minskade resultatet något under det sista kvartalet (från 9,5 miljoner euro till 8,4 miljoner euro) på grund av investeringar i den franska upplagan.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Metro International

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News