Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

FHM går i graven

Publicerad: 17 november 2015, 15:25

Bauer Media stoppar utgivningen av FHM.

Slutet för herrtidningarna? Bauer Media har beslutat att lägga ned utgivningen av papperstidningen FHM i Storbritannien vid årsskiftet.


Även magasinet Zoo läggs ned. FHM, som grundades 1985, bekräftar nedläggningen på sin hemsida:
”Tyvärr är det sant och det har tillkännagivits i dag att vi har för avsikt att stoppa utgivningen av FHM. Det har varit en absolut glädje att producera tidningen genom åren. Tack för allt ert stöd. Vi kommer hålla er uppdaterade om utvecklingen under de kommande veckorna”, skriver tidningen.

Nedläggningen markerar slutet på en era av herrtidningar, där FHM och Zoo dominerade i Storbritannien under sent 90-tal och tidigt 2000-tal.

Bauer Media uppger att det har varit tufft. Som nedläggning ges orsaken att mäns medievanor har rört sig mot mobilt och socialt, skriver The Guardian. Med digitaliseringen har det blivit lättare att hitta nakenhet och pornografi på internet. FHM och Zoo var de sista stora herrtidningarna under de senaste 20 åren som var berömda för sin kopiösa nakenhet. FHM var kanske mest känd för listan ‘100 Sexiest Women in the World’ som firade 21 år i maj.

FHM:s upplaga föll till 67 000 ex under första halvåret 2015, vilket innebar en minskning med 20 procent från samma period 2014. Detta är att jämföra med 700 000 ex år 2000.

Tidigare i höstas beslutade Playboy att inför 2016 ta bort all nakenhet ur tidningen.

FHM har även givits ut av Bonnierägda Benjamin Media i Sverige. Tidningen lades ned i oktober 2007 på grund av låga upplagesiffror och bristande annonsörsintresse.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.