Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Fiasko för butiks-tv

Publicerad: 2 mars 2009, 21:29

För fem år sedan ansågs brittiska varuhuskedjan Tescos butiks-tv-satsning som ett allvarligt hot mot traditionell reklam-tv. I dagarna läggs Tesco TV ned och värste konkurrenten öppnar Youtube-kanal.


Ämnen i artikeln:

YoutubeTesco

Tescos butiks-tv floppade

När Tesco startade sin butiks-tv-kanal 2004 var visionerna stora. Genom att sälja annonsutrymme förväntades man at 5 procent av reklam-tv:s annonser. Samtidigt som man nådde sina kunder på plats i butiken. Det rapporterade Mediaweek.

Satsningen fick efterföljare. Asda var snabbt ute med en egen butiks-tv. Det dröjde dock inte länge innan Asda-tv lades ned, skrev Marketing Magazine.

Tesco-tv, som döpts om till Tesco Screens in-store TV network, har också haltat betänkligt de sista åren. Annonsörernas intresse har varit begränsad och Tesco har själv tvingats att annonsera i sin egen kanal.

Nu stänger Tesco TV. Förklaringen är att utrustningen, stora plasmaskärmar, var gammalmodig och dyr i drift. Nu ska man hitta en modern och energisnål kommunikationslösning för sina 2 000 butiker i Storbritannien.

Det är vad konkurrenten Asda har gjort. I dagarna har kedjan lanserat en Youtube-kanal kallad Saving You Money TV (se inslag nedan), där kunderna laddar upp sina filmer där de berättar om sina spartips.

Lanseringen av Youtube-kanalen kommer samtidigt som Asda annonserar om att man ska sänka priset på 5 000 av sina produkter.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeTesco

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.