Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Fick kraftig rabatt för annonsen i DN

Publicerad: 10 december 2013, 09:02

Karl-Olov Arnstberg på Debattförlaget som ger ut ”invandring och mörkläggning”.

(UPPDATERAD) Debattförlaget fick kraftig rabatt av DN när man köpte annonsen för boken ”Invandring och mörkläggning” – nästan en tredjedel av ordinarie priset. – Vi betalade 115 000 exklusive moms, våra egna pengar, säger Karl-Olov Arnstberg, som driver Debattförlaget och är en av författarna till boken.


DN har kritiserats hårt för valet att ta in annonsen för den invandringskritiska boken ”Invandring och mörkläggning”, utgiven av debattförlaget.

Det har även spekulerats i att Debattförlaget har fått hjälp av externa finansiärer och även att Sverigedemokraterna skulle vara inkopplade, men det avfärdas både av SD själva och Karl-Olov Arnstberg.

–     Det är Debattförlagets egna pengar, säger Karl-Olov Arnstberg till Resumé.

Han berättar att Debattförlaget betalade 115 000 kronor exklusive moms för annonsen. Normalpriset i DN är 300 000.

Ni fick rejäl rabatt?
– Det är vanligt att tidningar har specialpris för förstagångsannonsörer, det finns inga växlar att dra på det, säger Karl-Olov Arnstberg.

Varför valde ni att annonsera just i DN?

–      DN är den största och viktigaste tidningen. Vi vill synas på  radarn. Eftersom media konsekvent undviker att skriva om de här sakerna  ville vi nå en annan läsekrets.

Vad säger du om de starka reaktionerna efter publiceringen av annonsen i DN i söndags?

–     En del av reaktionerna är hysteriska. Jag vet inte varför svensk statistik är rasistisk. Det är IQ fiskmås.

Boken  ”Invandring och mörkläggning” har hittills sålts i 5 000 exemplar,  enligt Karl-Olov Arnstberg som är pensionerad professor i etnologi.

Resumé frågar DN:s chefredaktör Peter Wolodarski om rabatten. I ett mejl skriver han:

– Vet inget om detta, du får fråga vår annonschef. Min bedömning var strikt utgivarmässig.

Annonsdirektören Dan Morén vill inte kommentera ”enskilda affärer”.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.