Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Filip & Fredriks rekord i Musikhjälpen: 3,4 Mkr för att göra reklamfilm

Publicerad: 19 December 2016, 06:50

Fredrik Wikingsson och Filip Hammar.

Foto: Mattias Bardå / Kanal 5

Duon drog in 3,4 miljoner kronor för att göra reklamfilm, all time high för hela Musikhjälpen och killarna hörs mest i SVT:s julkalender. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MusikhjälpenReklamfilm

Filip & Fredriks rekord i Musikhjälpen: 3,4 Mkr för reklamfilm
De auktionerade ut sin egen medverkan i en kommande reklamfilm. Igår slog Filip & Fredrik rekord i Musikhjälpen då de drog in 3,4 miljoner kronor.
– Många bäckar små är ju grejen, men man får försöka se hur man kan bidra bäst. Vi hade en vag känsla av att vår idé skulle kunna locka ett eller annat företag och det är kul att det funkade, säger Fredrik Wikingsson till Aftonbladet.

Vinnaren av auktionen blev spelbolaget Casumo.
– Detta var definitvt ett initiativ vi ville vara med och bidra till. Tillsammans med dem tror jag definitivt att vi kan nå ut och hjälpa fler i samma linje som Musikhjälpen. Vi kommer inte ha fokus på att driva kunderbjudanden, säger Markus Thunholm, marknadschef på Casumo, till tidningen.

All time high för årets insamling
49 003 745 kronor genom 312 000 engagemang. Båda siffrorna är rekord i Musikhjälpens historia. Pengarna går till Radiohjälpen.
– Det är ingen enskild händelse som har varit bäst, utan det som vi alla tillsammans har gjort. Vilken otrolig prestation under ett år som präglats av rasism och allmän idioti. Under den här veckan har vi visat ett alldeles underbart Sverige, sa programledaren Kodjo Akolor och brast i gråt enligt Aftonbladet.

Sista avsnittet av Historieätarna
Redan förra hösten kunde Aftonbladet berätta att årets säsong av Historieätarna blir den sista. Igår sändes det avslutande avsnittet i den populära SVT-serien.
– Det här är den stora finalen, ja. Det finns inga planer på en fortsättning i nuläget, säger SVT:s kulturchef Martin Vårdstedt om beslutet till Expressen.

Studie: killarna hörs mest i julkalendern
Företaget Gendertime har mätt talfördelningen mellan män/pojkar och kvinnor/flickor i årets julkalender. Trots att "Selmas saga" har en flicka i huvudrollen hörs kvinnor och flickor bara en dryg fjärdedel av programtiden när Gendertimer skärskådar de tolv första avsnitten av julkalendern. Männen och pojkarnas sammanlagda taltid hamnar däremot på 72 procent, rapporterar TT.

"Mer propaganda än nyheter från Aleppo"
Omvärlden möts just nu av hemska bilder inifrån krigets Aleppo. Men vi har anledning att ha en kritisk hållning till det vi ser, menar The Independents Patrick Cockburn i en analys. Enligt honom ligger fokus på den syriska regimens övergrepp medan rebellernas våld inte syns. Han kritiserar medier i väst för att okritiskt sända ut den ena sidans version av konflikten. "Mer propaganda än nyheter kommer från Aleppo den här veckan", skriver han.

Nytt Chrome-tillägg faktakollar Trumps tweets
Washington Post har tagit fram ett tillägg till Google Chrome som automatiskt faktakollar tweets som Donald Trump gör. Tidningen anser att den blivande presidenten har farit med osanning i många av sina utspel i sociala medier, vilket kan bli ett stort problem på sikt.

Vine lever vidare i ny form
I höstas meddelade Twitter att de lägger ner sin videotjänst Vine. Nu kommer istället beskedet att den lever vidare i en ny form. Framöver kommer appen att förvandlas från en community-baserad tjänst till att bli mer av en renodlad kamera-app. I januari lanseras den under namnet Vine Camera, rapporterar Techcrunch.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

MusikhjälpenReklamfilm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.