Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Fina ord räcker uppenbart inte”

Publicerad: 21 november 2013, 08:26

Ehsan Fadakar.

Foto: Pressbild.

Vita medelålders män toppar alla Resumés löneligor förutom bland marknadscheferna. En som reagerade kraftigt är Aftonbladets debattchef Ehsan Fadakar. Han kräver bättring. – Ge människor lika stora möjligheter så löser sig resten, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Ehsan FadakarLöneligan 2013

Det kommer kanske inte som någon superchock att de högst avlönade personerna i media- och kommunikationsbranschen är män med traditionellt svenska namn. Men Ehsan Fadakar blev ändå förvånad över hur pass kraftig överrepresentationen var när Resumé publicerade löneligorna igår.  
– Jag blev lite överraskad. Men inte för att jag sett några siffror som motbevisat det här, men när det visas i lönelistorna så blir det bara väldigt tydligt. Money matters, ju högre position, desto högre lön. Och det är de med högsta lönerna som styr företaget, som bestämmer vilka som ska vara chefer och så vidare, säger han.

Problemet grundar sig i en struktur där vita män i stor utsträckning befordrar andra likasinnade till chefsroller.
– Det fungerar likadant inom journalistiken, PR och reklam. Chefer anställer oftast personer de känner eller som rekommenderats av någon de känner. Det är svårt att ta sig in utan kontakter, speciellt till chefspositioner. Jag är osäker på hur långt de byråer som fanns på listan har kommit med sina mångfaldstankar. Många har storslagna planer, men endast fina ord räcker uppenbart inte, säger Ehsan Fadakar.

Vad krävs enligt dig för att skapa bättre representation på chefsnivå?
– Det finns mycket man kan göra. Och det är egentligen inte så stora eller svåra ändringar. Det första och viktigaste är att bryta ner de strukturer som gjort att det ser ut så här. Ge människor lika stora möjligheter så löser sig resten.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.