Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

"Finanskrisen är inget som oroar oss"

Publicerad: 8 November 2011, 16:03

I dag lanserar LinkedIn sin sajt på svenska. Det sociala nätverket gasar på trots den oroliga världsekonomin. – De svenska användarna är mycket aktiva, säger Ariel Eckstein, managing Director för LinkedIn EMA, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

LinkedIn

LinkedIn lanserades på allvar 2003 och har i dagens läge cirka 135 000 000 registrerade medlemmar världen över, ett antal som ökar med 2 medlemmar per sekund. I Sverige är antalet medlemmar 800 000.

Trots en rådande ekonomisk kris, säger sig Ariel Eckstein vara optimistisk över en fortsatt tillväxt i Sverige och Europa.

– Finanskrisen är inget som oroar oss. Vår verksamhet fortsätter växa. Anledningen är att LinkedIn fokuserar på produktens utveckling och medlemmarnas bästa. Självklart är de medvetna om behovet av yrkesmässiga nätverk för att utvecklas i karriären. Här spelar LinkedIn en betydande roll.

Den nya lanseringen på svenska kommer enligt Eckstein ge positiva effekter.

– De svenska användarna är mycket aktiva. Den nya Sverigesatsningen kommer innebära ett ökat antal användare, då många föredrar att ha sin profil på modersmålet. Detta kommer även leda till en ökad aktivitet hos våra medlemmar.

LinkedIn arbetar för att informera användarna hur på bästa sätt använda sin profil, bland annat genom att få människor att fokusera på rätt delar i nätverket.

– Nyckeln till vår stadiga tillväxt är vårt fokus på att hjälpa våra medlemmar till att bli mer produktiva och framgångsrika,  säger Eckstein.

Han talar om det värdefulla i att få breda insikter om sitt yrkesområde.

– Det handlar inte främst om hur mycket tid människor lägger ner på LinkedIn, utan hur produktiva de kan vara i användandet av våra tjänster”.

Att flera stora sociala medier i Sverige, såsom Playahead eller Lunarstorm, de senaste åren gått i graven är inget som oroar Ariel Eckstein.

– LinkedIn fokuserar inte på underhållning, utan på kontakt och etablering för människors karriärmöjligheter”. Han menar att företaget ständigt strävar efter att förbättra och utveckla sin produkt. Här vill han särskilt lyfta fram den nya funktionen LinkedIn Today .

– LinkedIn Today gör så att du kan avgränsa dig i nätverket. Du som användare kan koncentrera dig på ett specifikt område eller bransch.

Eckstein säger att LinkedIns medlemmar kan vänta sig fler utvecklingar i framtiden.

– Vi är egentligen det enda globala yrkesmässiga nätverket som kan erbjuda dessa tjänster för våra medlemmar. Självklart kommer fokus alltid ligga på dem.”.


Ämnen i artikeln:

LinkedIn

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.