Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Finansmannen siktar på nästa ”HBO-investering”

Publicerad: 10 september 2013, 13:07

Peter Ekelund.

Foto: Internetdagarna.

Resumé kunde tidigare idag berätta att finansmannen Peter Ekelund har sålt sin 80-procentiga andel i HBO Nordic. – Jag fick ett erbjudande och tyckte att det var ekonomiskt fördelaktigt, vilket var viktigt för min del. Det kändes också naturligt att lämna över eftersom HBO Nordic kan gå in i nästa fas av sin utveckling genom synergieffekter från HBO Inc., säger Ekelund som nu siktar på nästa stora investering.


Ämnen i artikeln:

HBO Nordic

Finansmannen Peter Ekelund var med om att införa HBO Nordic i Sverige och övriga Norden.  Han valde nyligen att hoppa av uppdraget och därmed ordföranderollen för bolaget, som redovisar stora förluster för det förlängda räkenskapsåret den 22 september 2011 till den 31 december 2012:

– Bolaget bildades i juli 2012 och hade ingen egentlig försäljning att tala om det året, säger Peter Ekelund.

Han känner sig ändå stolt över vad han och övriga medarbetare har lyckats åstadkomma med HBO Nordic:

– Vi förändrade affärsmodellen från grossistförsäljning till retailförsäljning direkt ut till slutkund, vilket var första gången för HBO. Vi hade också en duktig programgrupp som lanserade ett helt nytt programkoncept, säger Peter Ekelund.

Han menar att efter att ha rekryterat ledning skapat rätt strukturer för HBO Nordic är det nu dags att gå in i nästa fas i verksamheten – och här följer alltså inte Peter Ekelund med:

– Det är naturligt att HBO Inc nu vill integrera HBO Nordic med den övriga internationella verksamheten, säger Peter Ekelund.

Han tycker att det föll sig naturligt att gå in och satsa i HBO. Dels för att man såg en möjlighet att göra ett avtryck på den nordiska marknaden, dels för att man hade sett andra europeiska marknader som gått framåt inom just premiuminriktad betal-tv-verksamhet:

– Det visade sig att jag och HBO såg  ett gemensamt behov på marknaden helt enkelt. På den vägen är det, säger Peter Ekelund.

Han tycker inte att United Screens är att betrakta som en konkurrent till HBO Nordic annat än att man möjligen kan locka över tittare till Youtube:

– Det handlar om en helt annan affärsmodell, säger Peter Ekelund.

Han tycker visserligen att Magine har en spännande teknik, vilket han ser som nyckeln till ett attraktivt innehåll, men har svårt att bedöma om det skulle vara ett intressant bolag att gå in i. Inte minst beroende på att han redan har siktet inställt på andra projekt – vilka vill han inte gå på i nuläget:

– Jag tror verkligen på gränslandet teknik och media och jag kommer att dra nytta av erfarenheterna från min tid på HBO Nordic på denna marknad och andra, säger Peter Ekelund.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

HBO Nordic

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.