Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Finansministern öppnar för kompensering av digitala medier

Publicerad: 14 Maj 2018, 08:56

Finansminister Magdalena Andersson (S).

Foto: Creative Commons / News Øresund/Johan Wessman

Den ojämlika momsen mellan digitala medier och traditionella medier har länge varit föremål för kritik. Efter att Danmark nu presenterat ett förslag som ska balansera ut momsen öppnar finansminister Magdalena Andersson (S) upp för samma sak.


Ämnen i artikeln:

Magdalena Andersson

Tidigare i år gick 38 svenska publicister ut i ett debattinlägg och krävde att regeringen skulle ändra momssatsen för digitala medier. I nuläget är momssatsen på digitala medier 25 procent, i jämförelse 6 procent för traditionella medier.

Publicisterna menade att den nuvarande momsmodellen skapade ojämvikt på mediemarknaden och försvårade för medier i en tid av digital omställning.

"Dagens höga moms på digital journalistik riskerar nämligen inom kort att leda till färre redaktioner, fler vita fläckar på mediekartan och en försvagad demokrati. För att undvika det måste regering och riksdag snarast införa en teknikneutral moms" skrev artikelförfattarna."

Tidigare i år presenterade EU-kommissionen ändrade momsdirektiv som skulle möjligjort en annorlunda momssats för digitala medier, Tjeckien motsatte sig dock förslaget som då föll.

Men nu öppnar finansminister Magdalena Andersson (S) upp för att lägga ett förslag redan innan frågan behandlats i EU-kommissionen, det rapporterar Dagens Nyheter.

Öppningen kommer efter att den danska regeringen förra veckan presenterade ett förslag om riktat mediestöd som skulle utjämna de nuvarande momsreglerna. Det nya stödet till digitala medier är tänkt att gälla tills dess att momsfrågan är behandlad i EU-kommissionen.

– Om det godkänns i EU:s statsstödsprövning och blir en möjlig väg framåt är det absolut något som vi borde kunna titta på i Sverige också. Vi vill genomföra den här momssänkningen och kan man inte göra det via skatten utan hittar en sådan här lösning i stället så är vi intresserade, berättar Magdalena Andersson för Dagens Nyheter.

Sedan tidigare har Frankrike ignorerat EU:s bestämmelser och infört sänkt moms för digitala medier.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Magdalena Andersson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.