Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 7 April 2014, 14:29
Lennart Ekdal.
Foto: Jonas Eltes.
Handelsbankens dotterbolag EFN suger åt sig namnkunniga journalister. Förre TV4-profilen Lennart Ekdal jobbar som programledare för EFN sedan ett år tillbaka. För Resumé berättar han om om sin syn på tv-kanalens objektivitet och riktar samtidigt skarp kritik mot TV4 för ”misshandeln” av Kalla Fakta.
Trots att EFN startats av Handelsbanken ser exempelvis SvD Näringsliv inga problem med att sända tv-kanalens program på sin sajt. Det rapporterade Resumé i förra veckan.
– Med tanke på hur medielandskapet ser ut idag så är det bra att vinstrika bolag som Handelsbanken tycker att det är viktigt att satsa på en egen tv-kanal, säger Lennart Ekdal.
Han var tidigare programledare för TV4:s Kalla Fakta-redaktion, men lämnade både programmet och TV4-koncernen i samband med ett bråk med Nyhetsbolaget om ambitionerna med Kalla Fakta.
Han fick frågan om han kunde tänka sig att börja jobba som programledare för EFN:
– Min ryggmärgsreflex bemötte det hela med viss skepsis, men efter att jag hade pratat med folk i ledningen och såg den tunga kompetensen på redaktionen blev min slutsats att folk verkligen menade allvar, säger Lennart Ekdal.
Han berättar att han var tydlig med att han inte skulle accpetera några som helst begränsningar om han skulle ta jobbet.
"Var inte för bussig mot banken bara”, var den enda restriktion jag fick och det kändes okej...
Lennart Ekdal menar att mediebranschen historiskt sett har bestått av ägare med tydlig publicistiska ambitioner, men att dessa lider extra hårt av den tekniska omvandlingen och många gånger tvingas göra avkall på sina publicistiska ambitioner.
– Ska vi ha något annat än bara public-service så måste någon annan gå in och betala för det, säger Lennart Ekdal.
Vad vill egentligen banken få ut av en sådan kanal. EFN är ändå ett helägt dotterbolag till Handelsbanken?
– Banken har av gammal hävd legat lågt när det gäller traditionell marknadsföring och konventionellt varumärkesbyggande. Men när intern-tv:n byggdes ut kläckte någon idén att även erbjuda en extern tv-kanal till ekonomi- och politikintresserade. Idén fick gehör hos styrelsen, säger Lennart Ekdal.
Han har lett program för EFN under cirka ett år och säger att han aldrig hamnat i ett rum med en förbannad Handelsbanken-direktör.
– Jag har däremot fått reaktioner från bankfolk som varit sura för att vi har ställt för taskiga frågor, men det är helt i sin ordning, säger Lennart Ekdal.
Han passar också på att ge en känga till TV4 och menar att succéprogram som Idol, Let´s Dance och annat förstås har sin plats, men att det även finns ”B-skit”.
– Jag fick häpnadsväckande nog höra direkt från en Bonnier-höjdare att det inte finns någon publicistisk ambition med TV4, utan det bara handlade om att tjäna pengar. Jag är väl ingen ädel riddare som kommer in på min vita springare, men jag tycker att folkbildningsaspekten är viktig, säger Lennart Ekdal.
Han konstaterar också att TV4 återigen har flyttat på Kalla Fakta.
– Det finns inget program i hela TV4:s historia som har misshandlats värre i tablån. Vad vi uppnådde 2011 och 2012 när vi slog Uppdrag Granskning i absoluta tal har återigen raserats, säger han.
Det sägs att det är ett medvetet drag från EFN att inte ens bevaka banksektorn?
– Jag har ingen inblandning i hur nyhetsanslaget ser ut, utan det får du fråga någon annan om. En kvalificerad gissning är väl att EFN fokuserar mer på annat än banksektorn för att slippa bli ifrågasatt, säger Lennart Ekdal.
Du tycker inte att du har sålt dig?
– Jag kan vara tuff även i den här typen av program. Ok jag nitar inte fuskbyggare längre, men det är knappast liktydigt med att jag "sålt mig" säger Lennart Ekdal.
Saknar du den gamla medievärlden?
– Ja, jag är tillräckligt nostalgisk för det. Det var mycket enklare när jag kom ut som journalist på 1970-talet. Vi hade starka visioner, ville förändra världen och nita direktörer. Men det är bara en aspekt. En annan är vem som är beredd att betala för kritisk journalistik idag, säger Lennart Ekdal.
Han tycker att resonemanget kokar ned i vilken medieägare en journalist föredrar. Det vill säga en som bara vill tjäna pengar eller någon som tycker journalistik är viktigt.
– Eller annorlunda uttryckt: För en samhällsjournalist idag är Handelsbanken en bättre ägare än TV4, säger Lennart Ekdal.
Karl-Johan Byttner