Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Finskt Youtube-nätverk till Sverige

Publicerad: 25 September 2017, 13:15

Youtube-nätverket Troot är i dag störst i Finland räknat i både omsättning och räckvidd. Nu ska de bygga varumärken och talanger på den svenska marknaden.


Troot har redan börjat jobba ett antal kunder på den svenska marknaden däribland hajpade OnePlus, mobiltillverkaren med den svenska medgrundaren Carl Pei i spetsen som utmanar jättarna Apple och Samsung.

Troot anser själva att man jobbar efter en unik arbetsmodell där de arbetar nära talangera för att hitta deras drivkrafter, intressen och drömmar och vill skapa en brygga mellan innehåll och kampanj. Tillsammans med kunden utvecklar de innehåll som stämmer överens med talangens personliga innehåll i Youtube-kanalen för att sedan skala detta i talangens övriga sociala medier, events och annan off-line media.

Christofer Båge är Sverigechef för Troot:

– Jag har i min tidigare roll som Sverigechef för en stor svensk annonsör sett just den brist på trovärdighet som kommer med forcerade budskap inkastade i personliga flöden. Facit säger gång på gång att det inte fungerar. Vi vill hjälpa våra annonsörer att förstå vikten av en seriös produktion där innehållet får en naturlig del i flödet. Vår ambition är primärt inte att nå den största räckvidden eller omsättningen i Sverige, snarare att blir bäst på det vi gör. Även i Sverige.

Svenska Troot har sedan en tid tillbaka verkat i det dolda men växlar nu upp. De har rekryterat producenten Daniel Strandberg från Splay och börjat jobba med bland andra talangerna Daniel (Kapten) Riley och Daniel Norlin.

Troot säger sig föredra en färre, men värre-strategi och vilja jobba med en utvald skara av talanger. I Finland har nätverket en nära total räckvidd (≈ 80 %) bland finska tonåringar. Nätverket jobbar bland annat med "Dudesons" (en sorts finsk version av Jackass) med över tre miljoner prenumeranter.

De har skapat banbrytande kampanjer för internationella varumärken som Microsoft, Telia och Silja Line.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.