Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

First we take Manhattan, then we take Paris

Publicerad: 3 Augusti 2018, 06:55

Maria Lashari på en trappa i Paris

Foto: Privat

Med ett år kvar på Berghs rekryterades Maria Lashari till AKQA i New York. Nu har hon flyttat till deras Pariskontor och trivs med att jobba på byråer utomlands.


Ämnen i artikeln:

ParisNew YorkAKQA

Maria Lashari har lämnat reklam- och designbyrån AKQA i New York och flyttat till deras Pariskontor. Istället för att omringas av skyhöga skyskrapor, tutande bilar, taxichaufförer som hytter med näven i vredesmod och ständiga polissirener vandrar hon nu på nya gator.

Staden Paris är som ett sagoväsen, fast utan väsen. En plats och ett land för sagorna med ikoner som klockringaren Quasimodo och Skönheten och odjuret. Här frodas en anrik historia med berömda turistattraktioner som Eiffeltornet, Notre-Dame, Louvren, Triumfbågen och avenyn Champs-Élysées.

Här har berömda människor som Edith Piaf, Voltaire och Claude Monet avlats fram. Deras liv må vara släckt, men deras livsverk kommer förmodligen att leva kvar i all oändlighet. Ett världsarv som få städer kan erbjuda.

Men det var då, och nu är nu. Historien måste gå vidare och nya former att skriva den kommer ständigt fram. Maria Lashari vandrar konstant bland historien, samtidigt som hon är en del av att skapa en ny i reklamvärlden.

Under Cannes Lions för två år sedan, 2016, blev Maria Lashari och Sebastian Brännén headhuntade av AKQA, i samband med en tävling som byrån anordnade. På plats i Cannes fick de ett jobberbjudande som de inte kunde tacka nej till. Detta samtidigt som kreatörerna läste andra året på Berghs.

– De visste inte att vi hade ett år kvar i skolan då, men vi tog chansen och läste upp våra betyg på distans. Vi fick ett fellowship där AKQA betalade hyra, boende och lön, säger Maria Lashari till Resumé.

Fellowshipet innebar man fick jobb, hyra och lön på två olika byråer inom AKQA under två år. Maria Lashari och Sebastian Brännén packade snabbt ihop sina väskor och tog flyget över andra sidan Atlanten för att stationera sig på Manhattan-kontoret på 5th Avenue.

– Jag blev rekryterad innan jag visste hur reklambranschen fungerade. Helt plötsligt hade man kastats in i det.

Till en början var Maria Lashari orolig att hon skulle behöva lära känna alla 200 personer på byrån, men snart gick det upp för henne att man jobbade i mindre, och olika, grupper beroende på vilken kund man hade.

– Jag trivdes väldigt bra direkt.

Samtidigt beskriver hon tiden på byrån som tuff. I New York låg mycket fokus på att jobba hårt.

– Man kunde få en "quick" brief som krävde att man presterade samma dag. Samtidigt som jag ville jobba så mycket som möjligt när jag väl var i New York. Byrålandskapet i New York är väldigt konkurrenskraftig och det finns många duktiga byråer som sitter och väntar på att få en chans att pitcha för de stora varumärkena. Så det gäller att prestera bra när man väl får chansen.

Sejouren i New York varade bara i ett år. Maria Lashari erbjöds jobb på tre olika byråer inom AKQA och valde då att flytta till deras kontor i Paris. Hon bytte boendet på Midtown Chelsea Area på West 24th Street i New York, till 6th District i Paris – tio minuter från jobbet.

– Det var ett krav från mig att jag ville bo nära och kunna gå till jobbet.

Utanför AKQA i Paris

Har planen alltid varit att jobba utomlands?
– Ja, jag visste redan innan jag började på Berghs att jag skulle utomlands och sen ta mig tillbaka till Sverige. Inte för att jag visste så mycket om branschen utomlands, men jag ville ha en utmaning och jobba mer med globala kunder och inte bara svenska varumärken. Sen hade jag ju turen att vinna en tävling så tidigt in på utbildningen och nu trivs jag jättebra. Frankrike känns inte så långt ifrån Sverige heller och jag flyger hem rätt ofta. New York var betydligt längre bort.

Det finns flera skillnader mellan städerna. New York beskriver Maria Lashari som ett intensivt arbetsklimat med "fast pace", där alla var inställda på att sitta hur länge som helst.

– I Paris är det mer 9-18 och sen går du hem, ifall det inte är ett superviktigt möte. Så jag hinner njuta rätt mycket av Paris.

Men att jobba i New York har alltid varit en dröm. Den drömmen är nu avverkad och bytts ut mot en annan – att jobba i Paris.

– Nu spelar det egentligen ingen roll var jag befinner mig. För mig är det viktigt att jag trivs samt att det finns möjligheter för mig att växa och utvecklas. Längre fram i karriären finns det dock en dröm om att starta en egen byrå.

Samtidigt har både New York och Paris förfört kreatören med sin rika historia, arkitektur, uteliv, sin kulinariska mat och excentriskt nischade caféer. Om Maria Lashari får bestämma är dock Frankrike ett snäpp bättre, eftersom det ligger närmre släkt och vänner i Sverige.

AKQA har 21 byråer världen över och på kontoret i Paris har man strax under 50 anställda. Likt i New York består kundsidan av stora internationella briefer från välkända globala varumärken, blandat med nischade mindre briefer som sticker ut från jättarna.

– Ibland sitter man i månader med en traditionell kampanj för Nike eller Google. Nästa vecka prototypar du en app tillsammans med tech-teamet in på småtimmarna, för att sedan sätta dig på ett plan till LA nästa morgon för presentation. Veckan efter det har du 24 timmar på dig att klippa ihop en moodfilm till en annan kund. Arbetsuppgifterna varierar ordentligt beroende på kund och uppdrag på AKQA och det är lite det jag gillar med byrån.

Budgetnivån kan variera kraftigt beroende på kund och uppdrag. Eftersom Maria Lashari bara varit verksam inom branschen i ett och ett halv år har variationen varit avgörande för hennes utveckling.

– Som ny kreatör i branschen har det varit lärorikt att jobba på flera olika briefer och varumärken, högt och lågt, för att tillåta mig själv att upptäcka och lära känna på olika arbetssätt och skapa olika typer av reklamlösningar.

AKQA Paris

Just nu jobbar hon med två kunder på byrån samt med ett personligt projekt vid sidan om jobbet. Vissa dagar kan hon spendera flera timmar i sträck framför datorn och mobilen. För att inte skärmen ska sluka upp henne har hon bestämt sig för att minst en gång i veckan vara "scrollfri".

– Jag vill hålla mig borta från skärmen, resa iväg, lyssna på musik, lyssna på poddar, spatsera runt på gatorna i Paris med missionen att upptäcka och inspireras "beyond the screen". Det finns massor att upptäcka, det finns massor av mycket i Paris.

I varje hörn finns ett café redo att servera drycker med svåra uttal och titlar som café au lait. Stan inhyser även fantastiska parker, restauranger och museum.

– Jag älskar mat och testar gärna nya restauranger på min fritid. Men hittar jag ett ställe jag verkligen gillar blir jag snabbt en stammis och återkommer med jämna mellanrum. Om ni planerar en resa till Paris och vill ta en paus ifrån den typiska franska "kaffe & croissant"-frukosten rekommenderar jag en brunch på Paper boy som ligger i 11:e arrondissement. Kön kan bli lång så kom dit innan klockan 12, om du nu inte vill stå och vänta allt för länge.

Vad har du tagit med dig från byråerna?
– Om du får möjligheten: gör det! Sök dig till byråer utomlands, de är inte så farliga som man tror. För många känns det omöjligt och långt bort, men internationella reklambyråer letar hela tiden efter kreativa talanger. Svenska kreatörer överlag är eftertraktade. Det var väldigt många svenskar i New York och man hängde mycket med varandra, så man är aldrig ensam.

Vad har du lärt dig?
– Mycket om mig själv, vilken miljö jag jobbar bäst i, vad jag behöver utvecklas på, när jag ska ta hjälp av andra människor. Dagligen känner jag: "shit det där måste jag öva på". Everything is a lesson, säger hon och fortsätter:

– Som AD har jag fått förtroende att sitta med copy-uppgifter ibland och det var inget jag trodde att jag skulle göra till en början. Oavsett hur bra du är på art direction så kan det vara bra att lära sig hantera skrift – för det lyfter hela ditt arbete om du vet hur du ska sälja in idéen i både bild och text. Många byråer efterfrågar idag kreatörer som behärskar allt: tal, text och bild – en så kallad "hybrid-kreatör". Jag är långtifrån där men det finns ett flertal på byrån med mer än en talang.

Har du någon rolig anekdot att dela med dig av?
– Jag har en hel del vrickade möten och historier av konfidentiell karaktär. Jag önskar att jag kunde berätta... Hm, utan att nämna några namn: jag har haft de mest obegripliga, oväntade möten och samtalen med människor jag bara sett på tv, i tidningar eller lyssnat på i en playlist under det senaste året.

I snart två år har Maria Lashari pratat engelska på jobbet, även om det är många av kunderna i Frankrike som bara pratar franska. Sedan i januari läser hon med hjälp av en privatlärare upp sin franska en gång i veckan.

Jag förstår franska tämligen bra nu och har man kontexten förstår man språket ännu bättre. Jag har ganska lätt för språk, sen hjälper det att jag jag alltid har haft en vilja att lära mig franska.

Här hittar du några av kampanjfilmerna som Maria Lasharis varit med att ta fram under sin tid på AKQA:

Evian - I Wanna #LIVEYOUNG


Nike - Rise for the City



LÄS MER: Kreatören med New York som spelplan. 

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

ParisNew YorkAKQA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.