Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Fishermans Friend – fortfarande relevanta efter 153 år

Publicerad: 19 September 2018, 08:40

Fischermans Friends kampanj "Fire Down Below" från våren 2018.

Världen har förändrats sedan starten 1865. Idag är Fishermans Friend ett globalt företag med försäljning i 65 olika länder – men digitaliseringen utgör en utmaning.


Ämnen i artikeln:

ResuméFramtidens Marknadsavdelning

Chris Gibson, Marketing Director, Fisherman´s Friend, har hedersuppdraget att fortsätta utveckla det 153-åriga halstablett-varumärket. Idag sträcker sig varumärket över 40 olika marknader. Under Framtidens Marknadsavdelning avslöjade han företagets viktigaste framgångsrecept de senaste tio åren – och hur det framtida arbetet ser ut med att fortsätta hitta rätt företag och personer att investera i.

Sedan starten 1865 har familjeföretaget expanderat. Idag har Fisherman´s Friend över 350 medarbetare och ägs av den femte familjegenerationen. Men tiderna har förändrats, det är en ny marknad att spela på och 98 procent av försäljningen kommer från importerade varor till 65 olika länder världen över.

– Eftersom vi distribuerar och säljer till 65 olika länder så är det viktigt att vi förstår oss på ländernas olika språk och kultur. Vi vet vad Fisherman´s Friend är som varumärke och vill vara tydliga med att den profilen sträcker sig globalt, säger Chris Gibson.

Chris Gibson beskriver företagets traditioner som tidlösa. Samtidigt betonar han vikten av att hänga med i kommunikationssvängarna när den digitala tidsåldern är under ständig utveckling. Utifrån ett marknadsperspektiv ligger den största utmaningen i att förstå all information som man idag har tillgång till.

– Idag har vi massor av datainformation att ta del av, men väldigt liten kunskap inom det området. Vi måste investera och lägga våra resurser på att bättre förstå oss på hur våra konsumenter fungerar och kommunicerar. På så sätt kan Fisherman´s Friend skapa en ännu bättre kommunikation världen över och följa upp hur andra länder förmedlar varumärkets budskap.

Chris Gibson tror att det är viktigt att man utvecklar och möjliggör tekniken inför framtiden, och inte ser det som en destination. Han belyser även vikten av att skapa långsiktiga relationer med partners och kunder globalt.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.