Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Flamman går med i Svenskt Näringsliv

Publicerad: 13 juni 2012, 09:01

Jonas Thunberg, chefredaktör Flamman.

Foto: Pressbild.

Resume.se kan berätta att den socialistiska tidningen Flamman, tidigare Norrskensflamman, har blivit medlem i Medieföretagen, vilket ingår i Svenskt Näringslivs-ägda Almega: – Vi har inte varit anslutna till arbetsgivarsidan under våra drygt 100 år, men vi måste göra det här för att kunna ha kollektivavtal för våra anställda, säger Jonas Thunberg, chefredaktör på Flamman.


Ämnen i artikeln:

Svenskt NäringslivMedieföretagen

Då Resume.se talar med Flammans chefredaktör har tidningen precis  blivit medlem hos arbetsgivarorganisation Medieföretagen och Flammans  ordförande Lisa Englund håller på och slutför detaljerna kring det hela:

– Vi hade nog räknat med att det skulle komma en reaktion, säger Jonas Thunberg.

Han uppger att han inte har fått några reaktioner förrän nu, men uteslöt inte att sådana skulle komma:

–  Det är viktigt att förtydliga att det här inte på något sätt förändrar  vår publicistiska hållning, utan vi är och förblir en vänstertidning.  Det som förändras är att vi som arbetsgivare blir medlemmar i  Medieföretagen, säger Jonas Thunberg.

Han tycker också att Flamman inte har något val om man vill kunna ha kollektivavtal på företaget:

–  Vi ser att det är bra att följa spelreglerna på arbetsmarknaden och det  tycker jag är vänster. Men nog fan är det en stor grej att vi under våra drygt 100 inte har varit med i arbetsgivarföreningar och nu är detta, men jag vill  ändå poängtera att det inte är jag som har fattat beslutet, säger Jonas  Thunberg.

Jo, men det låter ändå lite som att den sista bastijonen faller i och med att ni nu också går med i Medieföretagen?
– Nej, jag tror ändå att man kan hitta en del kommunistblaskor som fortfarande håller sig utanför, säger Jonas Thunberg.

Ni kommer ändå bidra till att sprida Svenskt Näringslivs budskap i och med ni betalar in en medlemsavgift?
–  Livet är fyllt av små paradoxer och medlemsavgiften är så liten att vi  bidrar minimalt till deras propaganda, säger Jonas Thunberg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.