Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Fler måste pruta på bolånen”

Publicerad: 29 Februari 2012, 10:48

Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.

Foto: Resumé.

Avanzas sparekonom Claes Hemberg har sänkt sin 3-månaders bolåneränta med 0,9 procentenheter till 3,37 procent. I går drog han igång Twitter-kampanjen "Säg din ränta" – #sägdinränta – för att folk ska få upp ögonen för hur mycket man kan pruta. – Vi peppar varandra till lägre bolåneränta, säger Claes Hemberg till Resume.se.


Claes Hembergs Avanza Bank tillhandahåller inga bolån – själv har han bolånet hos Swedbank. Där har han lyckats få ned det och nu vill han få fler att inse att de ska pruta. För det lönar sig. Det handlar om tusentals kronor per år som man kan spara.

Claes Hemberg är nöjd med responsen på  "Säg din ränta"-kampanjen så här långt.

På listan bland de som uppgett sin ränta leder i skrivande stund Resumés tidigare chefredaktör Viggo Cavling som nått ner till 2,9 procent på SEB. Cavling har ju för övrigt protesterat mot de höga bolånen och har planer på att starta en egen bank.

– Bolåneräntor är något som folk annars ofta håller hemligt, precis som vilket parti de röstar på. Den här Twitter-kampanjen ska göra folk medvetna vilken nivå deras ränta ligger på i förhållande till andras och hur mycket de skulle kunna pruta, säger Claes Hemberg.

–      Jag har mött så många sparare som upplever att marginalerna vuxit så kraftigt, att bankerna tjänar mer på bolånen. Men tyvärr är det bara 1 av 5 som prutar. Av de som prutar lyckas 90 procent få ner räntan, säger Claes Hemberg som tycker att chansen generellt är fullt rimlig att få ner räntan 0,3-0,4 procentenheter.

Eftersom Resume.se ringer passar han på att ge reklambranschen en passning.

– Reklambyråerna borde pruta för sina anställda för att få till bättre bolån och pensioner.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.