Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Flopp för Morgan Pålsson

Publicerad: 14 april 2008, 14:18

Biofilmen ”Morgan Pålsson – världsreporter” har hittills i år bara lockat 125 000 besökare.
En klar missräkning, enligt bolaget Anagram som ligger bakom filmen.
– Vi trodde kanske på 300 000 biobesökare. Och det trodde väl egentligen alla, säger producenten Martin Persson till Sydsvenskan.


Morgan Pålsson –  ingen höjdare på vita duken.

Trots pr-draghjälp i form av Morgan Pålssons inhopp i Melodifestivalen har succén uteblivit på vita duken för SVT:s fiktive utrikeskorrespondent.

Sydsvenskan skriver att lundabolaget Anagram, som ligger bakom filmen, är missnöjda. Martin Persson, producent på Anagram, säger att han är förvånad över det svala publikintresset, med tanke på att humorserien ”Hipphipp” – där karaktären Morgan Pålsson ingår – gjort succé i tv.    Nu ska Anagram utvärdera vad som har gått fel, och det kan vara    marknadsföringen som inte fungerat.

– På något sätt måste vi ha gjort fel i marknadsföringen och kommunikationen med publiken. Vi vet att ”Hipphipp” har en stor publik. Och alla som har sett filmen, förutom ett fåtal recensenter, har tyckt att den har varit rolig. Vi har fått väldigt bra respons på den. Någonting i marknadsföringen eller konkurrenssituationen just nu, folk har helt enkelt inte gått och sett den, säger Martin Persson till Sydsvenskan.

Anagram kan inte räkna med att få tillbaka sina 3 miljoner kronor som bolaget satsat på filmen. Totalt kostade filmen 19 miljoner kronor att göra.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.