Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Flow Network var nära att läggas ner – lider fortfarande av underskott

Publicerad: 11 Maj 2016, 08:22

Flow Network förser bland annat UNT med videospelare.

Foto: Skärmdump

2015 var ett tufft år för Flow Network, som förser flera stora mediehus med rörligt innehåll och videospelare. Förlusterna uppgick i 30 miljoner kronor, man var nära likvidering och underskott är fortsatt vardag.


Ämnen i artikeln:

Flow NetworkHallpressenNTM-koncernenStampenWPP

Många mediehus har de senaste åren satsat stort på rörligt material. Flow Network har sedan starten 2014 blivit en stor aktör på marknaden vad gäller att leverera innehåll, tekniska lösningar och videospelare.
2015 var ett händelserikt år och man knöt till sig Hallpressen (framförallt Smålandstidningar som Jönköpings-posten), Stampen (Göteborgsposten) och NTM-koncernen (Norrköpings Tidningar och UNT) vilket innebar att de började närma sig tre miljoner i veckan i räckvidd. Sammantaget har man tagit in 40 miljoner kronor från aktörerna.

Men allt har inte varit guld och gröna skogar. I dag skriver Di Digital att Flow Network noterade förluster på drygt 30 miljoner kronor under redovisningsperioden maj 2014 till slutet av september i fjol, med en omsättning på 870 000 kronor – och att man hade en extrainsatt bolagsstämma i oktober för att avgöra om Flow Network skulle läggas ner. Men man beslutade mot.

2015 tappade bolaget vd:n och medgrundaren Per Möller efter oenighet om innehållet. Han ersattes av MTG-veteranen Michael Porseryd som kommenterar situationen:
– Vi är en startup. Vi bedriver fortfarande verksamheten med underskott. Vi måste kontinuerligt söka nya pengar och nya rundor. Då hamnar man i sådana här lägen ibland. Det är klart att det är en stor förlust för dessa 17 månader.

Men Flow Network väntar sig en väsentligt högre omsättning under 2016.
– Det allra viktigaste som har hänt är att vi har kommit igång ordentligt med vår huvudintäkt, som är annonsförsäljning i och runt vår spelare. Det indikerar hundratusentals kronor i intäkt per månad efter de tre första veckorna. Vi är ju inte i mål på något sätt än, utan planerar för att kunna växa och få ombord fler tidningar i nätverket och därmed kunna bygga ut det, säger Michael Porseryd till Di Digital.

Flow Network tog 2015 också in 10 miljoner kronor i en nyemission från de befintliga ägarna och 5,7 miljoner kronor från ett antal investerare i en kvitteringsemission.Under året blev globala reklamkoncernen WPP delägare i bolaget.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.