Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Flytten gav bottennotering för Bingolotto

Publicerad: 7 Januari 2008, 15:15

I lördags var det premiär för Bingolotto i TV4 plus. Programmet sågs endast av 305 000. Under 2007 låg genomsnittet på 655 000 tittare.


Richard Olsson. Fotograf: Daniel Ohlsson/TV4

Bingolotto, som leds av programledaren Richard Olsson, flyttade i samband med årsskiftet från TV4 till systerkanalen TV4 plus. Programmet, som ska bli ett av kanalens flaggskepp på lördagar, sågs i starten i lördags av 305 000 tittare, enligt uppgift från TV4. Siffran är lägre än bottennoteringen förra året. Tros det är programchefen för TV4 plus Linda Grahn mycket nöjd.

– Visst det går inte att säga att vi fick med oss alla tittare men för TV4 plus har vi gjort en enorm uppryckning på den sloten. Nu har vi etablerat lördagarna i TV4 plus så vi är nöjda från kanalens sida.

Under 2007 hade Bingolotto ett genomsnitt på 655 000 tittare i åldern 3-99 år enligt siffror från MMS. Starten 2007 sågs av 769 000 och som mest sågs programmet av 1 312 000 tittare, på säsongsavslutningen den 23 december. Den lägsta siffran under 2007 var den 6 maj då endast 365 000 tittare valde att se programmet.

– Varje program lever i sin tid. Toppnoteringarna som var under Lokets tid kommer vi aldrig få se igen. Tv-landskapet ser helt annorlunda ut idag och konkurrensen från andra kanaler är alldeles för stor. Idag är det en unik händelse med tittarsiffror över 2,5 miljon, säger Linda Grahn.

Har folk hört av sig som inte hittade till programmet?
– Nej, de flesta reaktionerna fick vi redan under hösten. I lördags hade vi extra bemanning i växeln ifall det skulle vara många som behövde hjälp men det var inte fler som ringde än vanligt, säger Linda Grahn.

Hur ser du på 2008?
– Vi ska bygga långsiktigt. Vi har inte satt upp några mål för hur många tittare vi ska nå men program har en tendens att växa till sig över tid och visst vore det trevligt om det blev så för Bingolotto också.

Enligt Grahn har inte heller lottförsäljningen minskat, mellan 500 000 - 600 000 sålda lotter.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.