Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Fokus inte chockad över bottenplaceringen

Publicerad: 23 januari 2015, 12:04

Martin Ahlquist och Filter.

Fokus är sämst på sociala medier, visade RivallQ och Eljesters undersökning som Resumé skrev om tidigare i dag. Nu förklarar chefredaktören varför tidningen ligger i botten. – Vi satsar på kvalitetsjournalistik som man tar betalt för. Artiklar med begagnade trosor kommer våra läsare inte få läsa, säger Martin Ahlquist på Fokus.


Ämnen i artikeln:

Martin AhlquistFokus

Det är undersökningen Rival Result Index som rankar 15 av Sveriges största mediers arbete i sociala medier som utifrån olika kriterier placerat Fokus på sista plats.

– Till att börja med ska man vara ödmjuk för listan. Det är säkert mycket vi kan göra bättre genom att snegla på de som ligger i toppen. Sen kan man konstatera att de två tidningar som ligger i botten är Filter och Fokus. Vi satsar på kvalitetsjournalistik som man tar betalt för. De i toppen satsar på räckvidd – och har gratis nyheter. Då blir det så här per automatik. Sen vill vi ha mycket trafik, säger Martin Ahlquist.

Enligt honom är det viktigt att alla på redaktionen är engagerade – varje reporter har ansvar för att lägga ut sina egna artiklar på sociala medier. För Fokus handlar det mycket om att paketera om gamla artiklar till aktuella nyhetshändelser.

Att prenumeranterna måste betala för er journalistik låter lite som en bortförklarting ...
– Det är inte en bortförklaring – det är en förklaring. Om vi hade legat längst ner och Filter i topp hade jag kliat mig i huvudet lite mer. Men det är symptomatiskt att de i toppen sysslar med gratis journalistik – det spelar roll. Med det sagt finns det säkert mycket som vi kan göra bättre. Vi skulle aldrig kunna toppa en sådan här lista – vi vräker inte ut allt som vi producerar.

Kommer undersökningen påverka ert arbete framöver?
– Ja visst – självklart. Alla undersökningar som visar att man ligger i topp och botten påverkar organisationen.

Blev du chockad över placeringen?
– Inte direkt, efter att jag sett kriterierna. Sen är det lite smickrande att vi anses vara en av Sveriges 15 viktigaste nyhetsförmedlare vår storlek till trots.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Martin AhlquistFokus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.