Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Fokus köper Vetenskapsmedia

Publicerad: 19 december 2017, 12:39

Claes de Faire.

Foto: Andreas Elgstrand

FPG Media lägger vantarna på Vetenskapsmedia som ger ut titlarna Språktidningen, Modern Psykologi och Populär arkeologi.


Ämnen i artikeln:

FokusClaes de FaireTidskrifter

FPG Media, förlaget bakom Fokus, köper Vetenskapsmedia av grundaren Patrik Hadenius för en okänd summa.
– Vetenskapsmedia är ett mycket välskött förlag med spännande titlar som passar väl in jämte Fokus. Förvärvet blir en strategiskt viktig del i vår ambition att bredda FPG Media, säger FPG Medias vd och Fokus publisher Claes de Faire i ett pressmeddelande.

Patrik Hadenius grundade Språktidningen 2007 och Modern Psykologi 2009. Förra året tog förlaget över Populär arkeologi. Nu kommer det att drivas vidare i Fokus regi.
– Tillsammans med en så stark kvalitetstitel som Fokus har förlaget fantastiska
förutsättningar att växa in i framtiden, både i den digitala transformationen och med nya spännande evenemang. Jag är glad att lämna över till så professionella ägare, säger Patrik Hadenius som lämnar i samband med affären.

Förra året omsatte Vetenskapsmedia 17 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på drygt 100 000.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News