Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Fokus mot 30 000-strecket

Publicerad: 1 September 2009, 08:57

Fokus ökar upplagan med drygt 27 procent till 29 900 exemplar i den frivilliga TS-mätningen för första halvåret 2009.


Ämnen i artikeln:

Lars GrafströmFokus

Lars Grafström.

Det går att öka upplaga – trots att den övergripande trenden tyder på motsatsen. Det visar i alla fall de fåtaliga titlar som deltar i den frivilliga TS-mätningen för tidskrifter.

Fokus, en av två titlar i konsumentkategorin, närmar sig nu 30 000 prenumeranter. Första halvåret hade tidningen en upplaga på 29 900 exemplar, en ökning med 6400 exemplar jämfört med samma period förra året, vilket i procent motsvarar en ökning med 27,2 procent. En majoritet av upplagan är rabatterad: 21 800 abonnemang.

Lars Grafström
, vd för Fokus, är nöjd med tillväxttakten:
– Det ska bli intressant att jämföra upplagan med räckviddssiffrorna som kommer i oktober. Vi hoppas förstås på en utväxling. Senast helårsredovisningen hade vi 44 000 läsare. Ökningen har varit positivt linjär, med ett litet plus i kanten.  Det har varit svårt att bedöma hur konjunkturen skulle påverka upplagan.

Hur sker nyrekryteringen av prenumeranter?
– Dels via en nyrekrytering som grundar sig på att vi fortfarande är relativt okända, dels fungerar gåvoprenumerationer från befintliga prenumeranter jättebra.  

Den andra konsumenttidningen i mätningen, Plaza Interiör, visar också en kraftig ökning: från 28 400 till 34 500, vilket motsvara en procentuell ökning med 21,5 procent.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Lars GrafströmFokus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.