Media
Fokus och Affärsvärlden i annonssamarbete
Publicerad: 23 januari 2018, 07:30
Claes de Faire, publisher på Fokus.
Foto: Andreas Elgstrand
Magasinen Fokus och Affärsvärlden startar ett nytt annonspaket ihop. Målet är att dra in de stora kampanjerna.
Fokus köpte nyligen Vetenskapsmedia och har planer på att bygga ett nytt mediehus. Nu inleder man dessutom samarbete med B2B-konkurrenten Affärsvärlden, som ligger inom Alma media.
Annonspaktetet får namnet ”Business to business impact”, och liknar det som kvällstidningarna tidigare hade. Paketet riktas främst till mediebyråer som vill nå ut till just den här målgruppen. Lanseringen sker i slutet på februari.
Fokus och Affärsvärlden blir därmed direkt konkurrerande till Di.
– Det blir en slagkraftig deal till mediebyråerna med syftet att nå de stora kampanjerna. Ett enklare alternativ och en tillräckligt stor lösning tillsammans, säger Fokus publisher Claes de Faire till Resumé och fortsätter:
– Vi kommer kunna köra kampanjer som går samtidigt i båda tidningarna. Att vi båda kommer ut en gång i veckan, olika dagar, är en fördel.
Enligt Claes de Faire är det inte omöjligt att de båda tidningarna kan komma att samarbeta kring fler områden i framtiden.