Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Fokus passerar "magisk gräns"

Publicerad: 17 februari 2010, 14:53

Fokus kommer enligt uppgift att passera 30 000 i upplaga, i TS-upplagesiffror som presenteras i veckan. – Jag kommer att äta upp en Fokus om vi inte passerar 30 000 i upplaga, säger chefredaktören Martin Ahlquist till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Martin AhlquistFokus

Martin Ahlquist. Foto: Andreas Elgstrand.

Tidningen Fokus har sedan start haft problem med ekonomin men börjar nu enligt ledningen att se en ljusning:

– 30 000 har varit en magisk gräns och det känns fantastiskt att vi med största sannolikhet nu passerat denna magiska gräns,det är en milstolpe för Fokus, säger Martin Ahlquist.

Fokus ser en ökning av prenumeranterna samtidigt som lösnummer köpen ligger ungefär som tidigare.
De båda grundarna Martin Ahlquist och vd:n Lars Grafström ser nu mycket positivt på framtiden.

Båda tror att den ökade upplagesiffran kommer att leda till fler annonsörer framöver.
– Nu kommer vi upp i samma spelplan som affärspressen i veckoformat. Det innebär att vi nu kan ta upp kampen om annonsörerna mot affärspressen. Vi bör få större andelar än tidigare i detta segment vilket även gäller för konsument och opinionsbildande-annonsering. Högutbildade storstadsbor som tjänar bra, beslutsfattare och opinionsbildare är vår viktigaste målgrupp, säger Lars Grafström.

Vad blir nästa mål för Fokus?
– Nästa mål blir att förhoppningsvis inom fem år ha 50000 i upplaga.

Fakta:
Fokus upplagesiffror för helår från TS:
2006: 13600
2007: 19300
2008: 24100
2009 Redovisas på fredag kl 24.00, enligt uppgift över 30 000

Daniel Nilsson

Ämnen i artikeln:

Martin AhlquistFokus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.