Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Folkia slår tillbaka mot SVT

Publicerad: 13 september 2012, 08:31

Annonsen med det "öppna brevet".

(UPPDATERAD) SVT:s Aktuellts granskning av Folkias höga räntor har fått lånebolaget att gå i taket. Nu slår Folkia tillbaka i en annonskampanj. – Jag har inga kommentarer till det, säger Aktuellt-chefen Eva Landahl till Resumé. Johan Gernandt, kommunikationschef på Radiotjänst, menar att Folkia jämför äpplen med päron.


Ämnen i artikeln:

SVT

Folkia menar att SVT är värre kålsupare. Det framgår av en annonsdrive som bolaget kör nu i dagarna.

– Jag har inga kommentarer till det, det är snarare en fråga för Radiotjänst, säger Eva Landahl, chef för SVT:s Aktuellt.  

”Radiotjänst är ett dotterbolag till SVT, SR och UR med uppgift att driva  in pengar för TV-licensen. Med SVT:s retorik skulle det säkert kallas  en ”lukrativ affär”. Radiotjänst fakturerar oftast TV-licensen  kvartalsvis då den kostar 519 kr per kvartal och har rätt att ta ut  högre påminnelseavgift än vad som är brukligt, första gången 75 kr.  Påminnelseavgiften måste betalas inom 15 dagar och ger därmed en  effektiv årsränta på det förfallna beloppet på 2 569%. Om du inte  betalar i tid får du en extra påminnelseavgift på 207 kr och ytterligare  15 dagars betalningstid vilket ger en effektiv årsränta på svindlande  352 313%. Sedan går ärendet till Kronofogden för indrivning”, sytår det bland annat i annonsen.

Johan Gernandt
, kommunikationschef på Radiotjänst, menar att Folkia jämför äpplen med päron.

– Vi känner oss inte attackerade. Jag har snabbt tittat igenom annonsen och tycker väl att Folkia här blandar ihop begrepp och sammanhang på ett spektakulärt sätt. Varken SVT, UR eller SR har något att göra med avgifterna. Det avgörs i ett avtal mellan staten och Radiotjänst, programbolagen har ingen påverkan, säger han till Dagensmedia.se.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.