Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”För en hårt tyngd medievärld väcker satsningen känslor”

Publicerad: 11 augusti 2015, 13:16

"I dagsläget har Edit inga konkurrenter", säger SVT:s kulturchef Eva Beckman

När SVT lanserade Edit i våras blev satsningen snabbt kritiserad. I dag anser SVT:s kulturchef att de borde ha varit mer öppna med den publicistiska idén. – Hade vi varit tydliga med att Edit skulle leda till en tv-serie hade inte diskussionen om förhandsprövning uppstått, säger hon till Resumé.


8 april i år. SVT lanserar satsningen Edit där man samlar bloggare, texter om bland annat samhälle och kultur. Ett sätt för SVT att nå en yngre icke-linjär målgrupp och det stod också klart att ett tv-format var planerat till hösten. Edit mötte snabbt kritik. Vissa ansåg att sajten borde förhandsprövats, andra att den kostat för mycket, en del att det var ett vänsterprojekt. Från publicisters håll kom kritiken att Edit, med hjälp av licenspengar konkurrerar med kommersiella aktörer.

Nu när några månader har fortlöpt ger SVT:s kulturchef Eva Beckman sin syn på en lansering med många förvecklingar.

– Det blev många missförstånd i samband med lanseringen. Vi lade ut en sajt som inte var färdig. Det är tvärtemot hur SVT brukar jobba med satsningar där allt görs klart intill perfektion innan de blir offentliga. Vi ville testa att göra något på ett annorlunda sätt. Att bygga en relation med en samhällsengagerad och kulturintresserad publik. Det är inte helt klart vad programmet kommer att innehålla. Det beror på hur allt utvecklas fram till oktober. Det är väldigt mycket public service, säger SVT:s kulturchef Eva Beckman till Resumé.

Varför är Edit väldigt mycket public service?
– Tanken att få fram berättelser som annars inte får utrymme. Att skapa ett kulturutbud med hjälp av publiken. Men också att skapa en relation till en publik som SVT annars inte når.

I mitten av oktober kommer det första avsnittet Edit att sändas på SVT och på SVT Play. Totalt kommer 12 avsnitt av det halvtimmeslånga formatet. Ambitionen är att skapa ett tv-program ihop med publiken med en redaktion bestående av talanger som till stor del är oerfarna vid tv som uttrycksform. Att ge utrymme för berättelser och röster som inte får utrymme i SVT:s befintliga utbud. Under nästa vecka planerar SVT att presentera programledare för serien. Eva Beckman har viss förståelse för den kritik som framfördes i våras.

– I det hårda medieklimat som råder där många vill ta chansen att positionera sig kan jag förstå att det kommer kritik. Det här är bakvänt för hur SVT gör tv där trösklarna brukar vara höga. Det gjorde oss sårbara för kritik. Vi borde varit öppna med vår publicistiska och strategiska plan. Om man tittar på hur sajten har utvecklats från april fram till i dag så är det en enorm skillnad. Hade vi varit tydliga med att Edit skulle leda till en tv-serie hade inte diskussionen om förhandsprövning uppstått.

– En annan del av kritiken handlade om att Edit innebar resursslöseri av SVT. Edit handlar om 6-7 tjänster där ingen jobbar heltid. Eftersom redaktionen har ett fokus på rörlig bild som är resurskrävande kan man inte tala om en stor investering.

Om man ser till det kommersiella utbud som redan finns riktat mot unga. Vad tillför Edit?
– Om man tittar på rörlig bild finns det inga som gör det Edit gör. Vi är lyckliga om det kommer några, men i dagsläget har Edit inga konkurrenter. De har heller inte samma medskaparambition som vi.

Kan man kalla Edit en tv-satsning då seriens innehåll kommer att utgå från innehållet på sajten som i huvudsak är texter?
– Vi ville bygga en relation med en publik där de flesta har slutat titta på broadcast. Då måste vi börja med en sajt och finnas i deras flöden för att nå målgruppen. Därifrån kan vi få dem att börja titta på broadcast. Edit utbud är plattformsoberoende och en annan del av publiken kan komma in andra vägen. Att de upptäcker Edit i broadcast. Det är alltmer rörligt innehåll på sajten och tv är själva målet.

Har ni några trafikmål?
– Edit är inte ute efter att skapa klickmonster utan handlar om att öppna upp för nya berättelser, röster och talanger. Satsningen kommer att växa organiskt, nya bloggare och tv-makare kommer att testas för målgruppen. Det här är en långsiktig satsning som kommer att ta tid.

Tror du att kritiken mot att ni med licenspengar utmanar kommersiella aktörer kommer att fortsätta under hösten?
– För en hårt tyngd medievärld väcker en sådan här satsning känslor. Det kan jag förstå, men då hoppas jag också att de går in och tittar på vad vi är i dag. SVT har inga kommersiella motiv med den här satsningen. Det är en publicistisk idé där vi skapar ett innehåll tillsammans med publiken. SVT är kända för att göra tv och när programmen börjar sändas tror jag inte att de har så mycket att frukta. Då är min förhoppning att det förstår vårt långsiktiga syfte.

Huvudredaktör för Edit är Parisa Amiri. Liksom medarbetaren Tobias Boström har hon ett förflutet från Nöjesguiden. När Edit lanserades var ett av huvudspåren i kritiken att sajten liknade föregångare som Nöjesguiden och Politism.

Om man ser till innehållet i dag är känslan att Edit i huvudsak riktar sig till en publik i storstäderna. Hur väl går det ihop med SVT:s public service-uppdrag?
– SVT ska vara till för hela landet. Jag kan förstå ditt resonemang och det beror nog på att redaktionen sitter i Stockholm och gräver där de står. I förlängningen kommer vi att samarbeta med andra regionala avdelningar på SVT för att nå en bättre balans.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.