Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Förare med dubbdäck är kärringar"

Publicerad: 21 oktober 2011, 12:39

En skattefinansierad reklamkampanj i Jönköping pekar ut unga män som ”kärringar” om de väljer att köra med dubbdäck. – Jag tycker att den affischen är kränkande och att den skuldbelägger kvinnor, säger Anna Mårtensson (FP), kommunalråd i Jönköping med ansvar för jämställdhetsfrågor, till tidningen Vi Bilägare.


Den omdiskuterade reklamaffischen.

Miljökontoret i kommunen vill med hjälp av en reklamkampanj få invånarna att välja odubbade vinterdäck i stället för dubbade för att reducera de farliga partiklarna i luften.

På en av reklamaffischerna ses en ung man och ordet ”kärring”.

Enligt en undersökning  som Jönköpings kommun genomfört är det just yngre män och äldre kvinnor  som är de störsat bovarna, det vill säga kör med dubbdäck i störst utsträckning.

– Vårt syfte har ju varit att nå ut med ett ämne för att väcka debatt  och för att man ska göra ett aktivt val med sina vinterdäck. Debatt har  vi ju fått, vi har synts på många ställen och vi ville inte göra någon  slätstruken kampanj från början, säger Eva Göransson på  miljökontoret till Jönköpingsnytt.

Kampanjen får kritik för affischen  med ordet ”kärring”.

– Jag tycker att den affischen är kränkande och att den skuldbelägger kvinnor, säger Anna Mårtensson till Vi Bilägare.

– Det är ju egentligen unga killar som ska lyftas fram. För att få  balans skulle man ha skrivit ”gubbjävel” på affischen med den unga  kvinnan.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.