Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Forbes bjuds ut till försäljning

Publicerad: 18 november 2013, 11:26

Forbes Media LLC håller på att undersöka möjligheterna för en försäljning av det 96-åriga bolaget. Bolagets vd Mike Perlis meddelade medarbetarna att företaget har gjort sitt bästa finansiella resultat på sex år och att man har fått intresse från flera håll.


Ämnen i artikeln:

ForbesFortune

Forbes ansluter sig därmed till andra klassiska förlag som har erbjudits  till försäljning under senare år som exempelvis Maxim och Business  Week.

Orsaken är minskade printintäkter och växande konkurrens på online-området.

Forbes startade 1917 av B.C. Forbes och har gått igenom en turbulent tid under senare år.

Forbes-familjen plockade exempelvis in private equity-bolaget Elevation Partners 2006 – dock i form av en minoritetspost.

Familjen  har också  tvingats sälja av en rad av sina övrig tillgångar för att blidka långivarna, däribland en  privat ö i Fiji och ett palats i Tanger.

Forbes  har också stuvat om i ledningen på ett dramatiskt sätt genom att  ersätta dess vd Steve Forbes med Mike Perlis år 2010 – han är den första  icke familjemedlemmen som har haft positionen under hela bolagets historia,  enligt Adweek.

Mike Perlis har erfarenhet från riskkapitalistbolag  som SoftBank Capital och att han tillträdde väckte diskussioner om  bolaget förberedde en försäljning, vilket nu alltså är fallet.

Adweek  rapporterar samtidigt att Forbes har reducerat sitt printberoende på ett dramatiskt sätt genom att satsa på konferensverksamhet och  onlinebaserade intäkter där man har jobbat med native advertising genom  sin BrandVoice-plattform.

Adweek menar också att detta bidrog till  att Forbes hamnade i en liten grupp av bolag vars digitala intäkter är  lika stora eller till och med överstiger printintäkterna – Forbes  nådde detta i år genom att de digitala intäkterna stod för 55 procent av  de totala intäkterna.  

Forbes kan därför hoppas på ett bättre pris för  verksamheten och siktar på att få in 400–500 miljoner dollar vid en  försäljning, enligt källor till Adweek.

– Jag tror att det här blir  en riktigt bra indikator för hur investerare värderar en verksamhet som  har lyckats göra ett bra jobb med övergången till digitalt, säger  finansmannen Redd Phillips på DeSilva + Philips till Adweek.

Vem köparen kan bli återstår att se, men Bloomberg köpte exempelvis nyligen upp konkurrenten Businessweek.

Time äger sedan tidigare Fortune.

Forbes har plockat in Deutsche Bank för att hantera försäljningen.

Här är ett axplock från det mejl som Mike Perlis skickade ut till personalen.
”Antalet  unika besökare till Forbes.com har gått från 12-26 miljoner under de  senaste tre åren…Digitala intäkterna förväntas öka med 25 procent vid  årets slut. Inom print, räknat från september, så fortsatte vi att vara  marknadsledande inom vårt område.”

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ForbesFortune

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.