Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Forbes säljer bloggutrymme

Publicerad: 27 september 2010, 06:18

Amerikanska affärsmagasinet Forbes säljer inte bara annonsutrymme på sin sajt. Nu kan företag och organisationer även köpa bloggutrymme under Forbes logga.


Ämnen i artikeln:

Forbes

– Marknadsförare behöver nå publiken. Det är åt det hållet som media är på väg åt, säger Lewis DVorkin, chief product officer på Forbes.

Under 1990-talet var han redaktör på affärstidningen men hoppade av för att starta företaget True/Slant. I våras köpte Forbes True/Slant och nu håller DVorkin på att vända upp och ned på affärsmagasinets publicistiska modell.

När DVorkin kom tillbaka fick han redaktionen att börja blogga plus att externa skribenter fick egna bloggar på Forbes.com. DVorkin kallar det en mer skalbar innehållsmodell.

Men nu tar han bloggandet ett steg till med AdVoice som innebär att företag får, mot en avgift, blogga sida vid sida med de redaktionella bloggarna.
– Marknadsförare och annonsörer blir en del av Forbes nyhetsdel, säger DVorkin till Advertising Age  och menar att det inte räcker med bra pr-byrå längre.

– Det finns färre kanaler att få ut budskapet genom eftersom det finns färre reportrar i dag.

Därför måste företagen bli sina egna mediehus, enligt DVorkins resonemang och han förväntar sig att läsarna får en bredare upplevelse av Forbes.com.

Sedan DVorkins återvände till tidningen och lanserade AdVoice har en rad redaktörer på tidningen hoppat av. Vad de betalda bloggarna på redaktionell plats innebär för Forbes på lång sikt vet ingen.
– Är det här genialt eller kommer det att skada trovärdigheten permanent, frågar Weber Shandwick-chefen Chris Perry.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Forbes

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.