Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Fördel att vara elak på Google

Publicerad: 2 December 2010, 08:27

Webbutiker som behandlade kunderna illa kom högt upp på Googles sökningar. Nu har Google skruvat om sin sökmotor.


Ämnen i artikeln:

Google

Det var New York Times som i helgen hade en brett uppslagen artikel om webbutiker som gjort affär av att vara extremt otrevliga mot sina kunder.

Artikeln utgår från webbutiken DecorMyEyes.com som systematiskt agerat kundtjänst från helvetet. Det finns mängder med klagomål mot butiken som borde vara den mest impopulära glasögonförsäljaren på nätet.

Men Googlesökning på en rad glasögonvarumärken placerade DecorMyEyes i topp på sökresultaten. Någonstans har det uppstått ett kryphål i Googles sökalgoritm.

Vilket DecorMyEyes, och hundratals andra webbutiker, utnyttjat till max.
– Jag har utnyttjat möjligheten eftersom den fungerar. Det spelar ingen roll var de (kunderna) postar sina negativa kommentarer, det ger mig återbäring, säger DecorMyEyes Vitaly Borker till New York Times.

Google reagerade omedelbart och i går medgav företaget i en bloggpost att man premierat dåligt uppförande hos webbutiker. Därför har man ändrat på sökmotorn och på så sätt stoppat butiksbuset.

Google medger att det bara är början på en större förändring innan kryphålet är igentäppt.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.