Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Förlagen suger åt sig annonspengar”

Publicerad: 31 Oktober 2011, 11:57

I goda tider startar tidskriftsförlagen titlar för att suga åt sig pengar och när det blir tuffare så lägger man ner, tror Johan Eidmann, vd för mediebyrån Bizkit. Störst risk är det för nykomlingarna i tidningshyllan. – I kalla tider köper man det stabila, säger Johan Eidmann.


Ämnen i artikeln:

Johan EidmannYourlifeBonnier TidskrifterVisage

Under fredagen rapporterade Resume.se att Bonnier Tidskrifter har  skrotat Yourlife och att Visage och Laga lätt kan vara på väg att gå  samma väg.  Gemensamt för titlarna är att samtliga är relativt  nystartade.
– I goda tider startas alltid nya titlar och så fort det blir kallare  läggs de ner. Tidskriftsförlagen passar på att suga åt sig av  annonspengarna. Det kan upplevas som ganska cyniskt, säger Johan Eidmann, vd och mediestrateg på mediebyrån Bizkit.

Det som händer just nu är inte unikt enligt honom, utan mönstret har  setts till tidigare. Nästan som ett kretslopp. När det börjar bli  svalare på annonsmarknaden satsar man i stället på tryggare titlar.
– De minsta stryker. I kalla tider köper man det stabila, säger Johan Eidmann.

Fotnot: Bonnier Tidskrifters vd Ulrika Saxon har dementerat uppgifterna att Visage och Laga lätt läggs ner.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.