Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 31 oktober 2011, 11:57
I goda tider startar tidskriftsförlagen titlar för att suga åt sig pengar och när det blir tuffare så lägger man ner, tror Johan Eidmann, vd för mediebyrån Bizkit. Störst risk är det för nykomlingarna i tidningshyllan. – I kalla tider köper man det stabila, säger Johan Eidmann.
Under fredagen rapporterade Resume.se att Bonnier Tidskrifter har skrotat Yourlife och att Visage och Laga lätt kan vara på väg att gå samma väg. Gemensamt för titlarna är att samtliga är relativt nystartade.
– I goda tider startas alltid nya titlar och så fort det blir kallare läggs de ner. Tidskriftsförlagen passar på att suga åt sig av annonspengarna. Det kan upplevas som ganska cyniskt, säger Johan Eidmann, vd och mediestrateg på mediebyrån Bizkit.
Det som händer just nu är inte unikt enligt honom, utan mönstret har setts till tidigare. Nästan som ett kretslopp. När det börjar bli svalare på annonsmarknaden satsar man i stället på tryggare titlar.
– De minsta stryker. I kalla tider köper man det stabila, säger Johan Eidmann.
Fotnot: Bonnier Tidskrifters vd Ulrika Saxon har dementerat uppgifterna att Visage och Laga lätt läggs ner.
Emanuel Videla