Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Förlaget Hifi & Musik går mot strömmen

Publicerad: 19 december 2012, 13:28

I övriga medievärlden sker rena rama stålbadet med massuppsägningar hos alltifrån Schibsted till Mittmedia. Hifi & Musik går dock så pass bra att Tidsam passar på att gratulera till en fin utveckling i sitt senaste veckobrev.


– Vi skriver om ämnen som vi verkligen kan och delger vår passion.  Förhoppningsvis har detta avspeglat sig i vår senaste uppgång, säger P-O  Olsson, förlagschef på Hifi & Musik.

Upplagan är idag 60 000 jämnt fördelat på tre tidningar – Hifi & Musik, Hemmabio och Vapentidningen.

Hälften är prenumeranter.

Hifi & Musik har ökat antalet sålda lösnummer med sju procent under gångna året. Tidsam uppmärksammade det hela i sitt senaste veckobrev.

Hifi & Musik har funnits i 40 år, medan Hemmabio och Vapentidningen drog igång 1994.

Förlagschefen P-O Olsson tror att en av framgångsfaktorerna ligger i att man försöker göra tidningar med hjärtat:
– Vi är inte några journalister från början, utan människor som verkligen kan ämnena.

Ni fick en guldstjärna av Tidsam i och med senaste veckobrevet från dem?
– Jo,  de jag har talat med tycker att det är roligt att det för en gångs  skull kommer fram lite positiva nyheter, säger P-O Olsson.

Vad ser du för orosmoln på horisonten?
– Om  utvecklingen fortsätter på samma sätt i världen påverkas ju till slut  även våra branscher och de produkter som vi skriver om, säger P-O Olsson.

Han sticker heller inte under stol med att man har haft svackor under senare år.  Men  en slimmad organisation, förlaget har sex anställda på redaktionen fördelat jämnt över  de tre tidningarna, är ytterligare en förklaring till att man har  lyckats hålla näsan över vattenytan:

– Det är klart att vi ser en  omvandling av vår mediekonsumtion, men jag tror ändå att tidskrifter har  sin plats långt framöver, säger P-O Olsson

Varför tror du just tidskrifter har möjlighet att klara sig bra?
– Det  är något man köper för att få kunskap. Vi har exempelvis hög  trovärdighet när vi testar saker och det kan vara svårt att sortera vad  som är sant eller inte då man får informationen via andra kanaler. Så nu  är det bara att hoppas att trenden håller i sig, säger P-O Olsson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.