Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Förlusthotat Stampen tänjer på reglerna

Publicerad: 27 Oktober 2009, 14:08

Stampen går med förlust och tänjer bokföringsreglerna hårt. Trots krisen skriver ledningen inte ner de dyra förvärven från högkonjunkturen. – Ett börsbolag skulle aldrig komma undan med det här, säger en vd i Stampensfären.


Ämnen i artikeln:

StampenTomas Brunegård

truefalse

Tomas Brunegård

Under årets första månader gick Stampen med 32 miljoner kronor i förlust. En reavinst på 91 miljoner från försäljningen av radion till SBS och 59 miljoner i återbetalda konfliktfonder från TU vänder resultatet till 118 miljoner.

Men koncernen skriver inte av en krona av sin enorma goodwill på 2,8 miljarder. Med tidigare redovisningsregler skulle fem procent skrivas av linjärt och resultatet försämras med 140 miljoner på helår. Det skulle helt radera resultatet (ebit) för årets åtta månader.

Men i år redovisar Stampen för första gången enligt IFRS (International Financial Reporting Standards) som utgår från en mer dynamisk syn på goodwill, alltså skillnaden mellan köpeskilling och eget kapital i det köpta bolaget.

Enligt IFRS ska goodwill inte skrivas av, utan marknadsvärderas. Varje år, eller när det finns skäl att anta att värdet på köpta immateriella tillgångar har minskat, ska goodwillposterna nedskrivningsprövas. Den som har sett värderingen av börs-noterade mediekoncerner rasa det senaste året kan lätt tro att nedskrivningsbehov finns även i onoterade bolag som har handlat dyrt under högkonjunkturen.

Men inte i Stampen, enligt ledningen. I en not i delårsrapporten skriver Tomas Brunegård: ”Stampen har genomfört nedskrivningsprövningar. Dessa visar att nedskrivningsbehov saknas.”

En vd i Stampengruppen har med stor förvåning läst rapporten:

– Märkligt att nedskrivningsbehovet råkar bli noll just i år. Stampen har ju köpt många nya verksamheter inom nya medier vars intäkter är högst osäkra.

Samma resonemang kan föras kring övervärden i förvärvade tidningsföretag, som nu pressas av struktur-omvandling.

Men Stampens finansdirektör Eva Arvidsson påpekar att nedskrivningsbehovet bedömdes för snart ett år sedan:
– Vi gjorde det inför förra årsskiftet och fann att vi försvarade värdena i balans-räkningen.

Har inte utvecklingen i år gjort det nödvändigt med en test inför delårsrapporten?
– Vi har inte sett att vi behöver skriva ner, men ska göra en test i november med bäring på helåret.

Vad har hänt under året som kan påverka värderingen av er goodwill?
– Det är ju tuffa tider, men det som ska bedömas är förvärvens framtida intjäningsförmåga.

Hur långt fram blickar ni då?
– I princip ska intjäningsförmågan bedömas i oändlig tid, vilket ju inte är möjligt. Vi försöker bedöma de närmaste fem åren.

Hur klarar ni det?
– Vi värderar utifrån det vi vet om omvärlden och våra planer, som jag inte kan kommentera.

Vilka risker ser du i medieutvecklingen?
– Det kommer i årsredovisningen.

Hur ser ni på de noterade medie-företagens kraftigt fallande värderingar?
– Det kan man inte jämföra med. Börsen värderar här och nu, vi ser på lång sikt.

Under Stampens åtta första månader stod tryckeribolaget V-TAB för nästan hela vins-ten, 95 miljoner kronor. GP gick back 29 miljoner kronor sedan annonsintäkterna fallit med 27 procent. Promedia gick med 38 miljoner i förlust före engångsposter, medan Mediabolaget Västkusten gjorde en liten rörelsevinst på 15 miljoner före reavinster.

Undantaget engångsposter får Stampen svårt att alls redovisa vinst från rörelsen, om inte en kraftig uppgång av annonsintäkterna sker i julhandeln.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Ämnen i artikeln:

StampenTomas Brunegård

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.