Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Formaten som SVT vill sälja i Cannes

Publicerad: 4 April 2014, 12:40

Vårens Mip-tv-mässa i Cannes drar igång i början av nästa vecka. SVT International delar inte bara monter med DR som tidigare år, utan även Yle. Årets tema är dokumentärer.


Ämnen i artikeln:

MIP

Runt 10 000 inköpare från 100 länder väntas till MIP-mässan i Cannes, som har extra stort fokus på dokumentärer i år.

SVT tar med sig flera nya dokumentärer.

En  är ”Bieffekten”, vilket har gjorts av gotländskan Tina-Marie Qwiberg.  

Den tar upp den globala minskningen av pollinatörer och effekterna på  människor – den är producerad för 4K-kvalitet och visas i SVT på torsdag  den 29 maj.

En ytterligare dokumentär är ”Ecmo – den sista chansen”.  Den handlar om arbetet på ECMO Centrum på Karolinska sjukhuset, där  svårt sjuka patienter får en sista chans att återhämta sig med hjälp en  konstgjord lunga.

En tredje är ”Eken – in i döden levande”, som handlar om att det kryllar av liv i en ek.

Filmen är producerad av naturfilmaren Henrik Ekman tillsammans med Ulf Jonasson och Hans Berggren.

SVT plockar även med sig dramasuccén ”Fröken Frimans krig” och formaten ”Pappas Pengar” och ”Nyfiken på partiledaren” till Mip.

–  Jag tror både Fröken Frimans krig och de tre nya dokumentärerna har  goda chanser att locka inköpare från många territorier, säger Paulette  Rosas Hott, chef för affärsutveckling på SVT International i en  kommentar.

Det är också klart att DRG ska lansera SVT-formatet ”Arga Doktorn”, vilket blev en effekt av förra årets Mip-mässa.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MIP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.