Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Förr eller senare går vi om DN.se”

Publicerad: 13 September 2010, 13:12

SvD.se sprängde miljonvallen förra veckan. Sajten hade 1 034 000 unika besökare – och nu startar omgörningen av sajten. – Förr eller senare går vi om DN.se, säger Fredric Karén, chef för SvD.se.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénSvD.seBjörn HedensjöDN.se

Fredric Karén, chef för SvD.se. Foto: SvD.

SvD.se har, liksom många andra sajter, noterat besöksrekord efter sommaren.

– Vi har haft besöksrekord de senate veckorna, och förra veckan sprängde vi miljonvallen, säger Fredric Karén.

Den största anledningen till det är läsarnas intresse för det stundande valet.

– Vår målgrupp är exceptionellt intresserade av valet. Vi ser det på de artiklar som är mest lästa. Och vår satsning på Opinion slår också i taket. I januari, när vi låg på 870 000 besökare, bestämde vi att ha en miljon unika besökare som mål i år. Att spränga miljongränsen har ett stort symbolvärde för hela Svenskan. Det är viktigt för våra säljare och det är viktigt för oss när vi kommer ut och pratar om sajten, säger Fredric Karén.

DN.se hade cirka 1 550 000 unika besökare förra veckan. Det är också en bra notering för sajten som hade 1,6 miljoner unika besökare en vecka i våras.

– DN.se går också jättebra. Men vi växer snabbare än dem, säger Fredric Karén.

När går ni om DN.se?

– Det kan ta sin tid, men förr eller senare går vi om.

Björn Hedensjö, chef för DN.se, säger att han inte är orolig.

– SvD gör det bra, men unika besökare är en sak. Det egentliga kvalitetsmåttet och faktiska läsmåttet är sidvisningar. Där ligger vi på 17,4 miljoner, och de har 8,7 miljoner, säger Björn Hedensjö, chef för DN.se.

DN.se vände för övrigt till vinst  – 9,7 miljoner kronor – första halvåret i år. Motsvarande period 2009 blev det en förlust på 6,7 miljoner kronor.

SvD.se drar om ett par veckor igång omgörningen av sajten. Bland annat ska designen påminna mer om papperstidningen, och SvD Näringsliv ska lyftas fram tydligare.

Även DN.se ska göra om sajten, som Resume.se tidigare rapporterat.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.