Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Försäljningen slår rekord för MTG – tack vare OS

Publicerad: 20 Oktober 2016, 05:45

MTG sände OS i Rio.

MTG:s sporträttigheter lyfter intäkterna till rekordnivåer, Facebook satsar på rekommendationer och Sverigebilden mörknar i internationella medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookMTGTherese Johaug

Försäljningen slår rekord för MTG – tack vare OS
MTG:s försäljning slog all time hight under det tredje kvartalet med 4.126 (3.819) miljoner kronor. Den organiska tillväxten ligger på 7 procent vilket är den högsta noteringen på fem år. Rörelseresultat före jämförelsestörande poster sjunker däremot till 162 (240) Mkr. Förklaringen till det är investeringar i rättigheter, expansionen av MTGx, negativa valutaeffekter samt avyttringar av lönsamma bolag.

Trots att sporträttigheterna tynger resultatet är det också de som ökar intäkterna. MTG lyfter fram OS i Rio som en kommersiell framgång under kvartalet:
"Den starkaste rättighetsportföljen i bolagets historia bidrog till ökat tittande, högre reklammarknadsandelar, fler abonnenter och högre priser vilket lett till accelererade intäkter" skriver de.

MTG lyfter även fram sin storsatning inom e-sport som en viktig pusselbit i deras strategiska omvandling från traditionellt TV-bolag till ett digitalt underhållningsföretag.
– Vi leder utvecklingen med avseende på att kapitalisera på förändrade konsumtions-beteenden. Vi investerar i de produkter och verksamheter som kommer att driva vår framtida tillväxt och vinstutveckling, kommenterar koncernchefen Jørgen Madsen Lindemann.

Sverige framställs i dålig dager
Bilden av Sverige blir allt mörkare i internationella medier, rapporterar DN. Bland annat handlar det om "okontrollerad invandring" och problem kopplat till flyktingmottagandet. Enligt UD handlar det om att desinformation kopplad till Sverige ökat markant de senaste åren.
– När man hänvisar till utländska medier måste man fråga sig hur sakliga de är i sin rapportering – inte bara att de rapporterar det utan hur de gör det. Hur sant är det?, säger, Christian Christensen, professor i journalistik vid JMK till DN.

Facebook storsatsar på rekommendationer...
Igår lanserade Facebook en rad nyheter inom området rekommendationer (kallat just Recommendations). Det handlar om allt från restauranger till sevärdheter och evenemang i specifika områden. Användarna ska även kunna beställa mat, boka möten och köpa biljetter direkt via Facebook. Funktionerna börjar nu att rullas ut i USA och om det faller väl ut fortsätter de till övriga marknader, skriver Techcrunch.

...och lanserar e-handel
Nu kommer Facebook att rulla ut en funktion där der är möjligt att köpa saker direkt från företags Facebooksidor. Funktionen har tidigare testats hos en rad mindre återförsäljare men blir nu tillgängligt för alla, rapporterar Recode.

Therese Johaug kan tappa 12 sponsormiljoner
Den norska skidstjärnan Therese Johaug är just nu avstängd i väntan på besked om hennes positiva dopingtest. Skandalen riskerar att stå henne dyrt. Johaug tjänar 10-12 miljoner kronor per år från ett tiotal personliga sponsorer, som kan riva kontraktet.
– Men det beror på vilket genomslag det får i medier och hur länge det diskuteras. För Ludmila Engquist var det kört, hennes sponsorer bröt med henne efter hennes dopningserkännande, säger Richard Wahlund, professor i företagsekonomi till DN.

Facebook stoppar Cancerfondens kampanj
En videoguide för hur man upptäcker bröstcancer plockades ner av Facebook. Detta efter att ha legat uppe i ett dygn och fått över 100.000 visningar.
– Vårt mål med det här är att rädda liv. Att det inte ska tillåtas på Facebook är obegripligt, säger Cancerfondens kommunikationschef Lena Biörnstad till Aftonbladet.
Detta är det senaste i en lång rad exempel där Facebook plockat bort bilder som anses vara "stötande".

Google i avtal om streaming med CBS
Det har länge varit känt att Google jobbar på en tjänst för streaming av traditionella tv-kanaler. Nu har de skrivit avtal med CBS om att streama deras sändningar på sin kommande webb-tv-plattform, vars teknik bygger på den som finns hos Youtube. Diskussioner förs även med 21st Century Fox, Viacom och Disney om liknande samarbeten, skriver Reuters.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

FacebookMTGTherese Johaug

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.