Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Försäljningstapp för Metro Sverige

Publicerad: 6 september 2013, 10:12

Foto: Isabelle Ödesjö.

(UPPDATERAD) Investment AB Kinnevik har haft det kämpigt inom medieverksamheten under det första halvåret i år. Metro Internationals intäkter har sjunkit med drygt 200 miljoner kronor under det första halvåret i år, men redovisar en vinst på strax under 9 miljoner kronor. För Metro Sverige sjönk försäljningen med 8 procent under andra kvartalet.


Ämnen i artikeln:

MTGMetroKinnevik

I förvaltningsberättelsen framgår att Kinnevik tycker att ”mediesektorn  förändras snabbt när både TV-tittare och tidningsläsare flyttar sin  konsumtion online.”

Kinnevik menar också att annonsmarknaden för  tidningar i Västeuropa förväntas sjunka, medan man ser områden som  Latinamerika som tillväxtregioner.

Metro International publiceras idag i 150 städer  i 23 länder i Europa, Asien, Nord- och Sydamerika. Metro har totalt  18,3 miljoner dagliga läsare, enligt Kinnevik.

Metro Internationals intäkter för Q2  minskade med cirka 113 miljoner kronor, medan intäkterna under första  halvåret sjönk från 871 miljoner kronor under 2011 till 662 miljoner  kronor under 2013.  Det vill säga en minskning med hela 209 miljoner kronor.

Kinnevik  menar att raset är en följd av försäljningen av verksamheterna i  Danmark och Holland.

Metros försäljning i Sverige minskade med  åtta procent i förhållande till Q2 förra året.

Rörelseresultatet för Metro International  landade på 1 miljon euro för Q2, vilket Kinnevik anser har att göra med  lanseringskostnader i Puerto Rico samt ett försämrat resultat för  Sverige-verksamheten.

– Vi har sett en tydlig nedgång i annonsförsäljningen under de första sex månaderna främst hänförlig till platsannonser och storkunder, varav Telias frånfälle har haft stor påverkan. Däremot går vi inte ned lika mycket som storstardspressen har gjort generellt sett. Tre av våra fem största kunder ökar sina investeringar i år. Vi har flera exempel på kunder som har lämnat betalpress helt till förmån för Metro, säger Andreas Ohlson, vd på Metro Sverige.

Han uppger också att man ser en kraftig tillväxt vad gäller online-verksamheten.

– Man får också komma ihåg att vi har genomfört betydande investeringar inom distribution och upplaga, vilket givetvis också påverkar resultatet, säger Andreas Ohlson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MTGMetroKinnevik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.