Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Forsmans framtid, Almedalen och Zlatans pekoral

Publicerad: 1 Juli 2016, 07:45

Det ska bli intressant att se om Forsman & Bodenfors klarar av att behålla sin förstaplats som den mest kreativa och prisbelönta byrån i Sverige. Även om byråchefen Erik Sollenberg säger att "ingenting har förändrats" tusen gånger till så stämmer det inte, skriver chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé InsiktResuméZlatan IbrahimovicForsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors har under sina 30 år långa existens skördat osannolikt många kreativa framgångar. Byrån är världskänd både för sin kreativa höjd och sin speciella och starka interna byråkultur. Men liksom sin radarpartner Volvo kommer man i framtiden att ha kvar sitt svenska varumärke, men ägas av en utländsk aktör. Made by Sweden, inte Made in Sweden, som det står i Volvos reklamfilmer.

Det ska bli intressant att se om Forsman & Bodenfors klarar av att behålla sin förstaplats som den mest kreativa och prisbelönta byrån i Sverige. Även om byråchefen Erik Sollenberg säger att "ingenting har förändrats" tusen gånger till så stämmer det inte. Byrån ägs inte längre av de som jobbar där, det är börsnoterade amerikanska nätverket MDC Partners som sitter vid rodret. Om två till fyra år kan de checka med några miljoner på banken, det är klart att det kommer att påverka byråns kultur och de anställdas incitament för att jobba på kvar på lång sikt.

Erik Sollenberg har givetvis rätt i att nästa logiska steg för Forsman & Bodenfors är en internationalisering, vilket rimligen underlättas av en New York-baserad partner.
Reklamnestorn Göran Åkestam uttrycker det rätt bra i den här artikeln.
– Det viktigaste är att man kan behålla den starka kulturen och inte låta sig bländas av möjligheten att sitta på flygplan och åka till nätverksmöten. Det vore ju korkat av MDC att försöka förändra en framgångsrik byrå.

Resumé har bevakat jätteaffären från start till mål, läs mer här:
Forsman & Bodenfors bekräftar affären: Vi köps upp
Byråcheferna: Många har sålts och sedan tappat gnistan
Så regerar branschen på Forsman & Bodenfors-försäljningen
Här kan du se Forsman & Bodenfors mest klassiska kampanjer.

***
Den här veckan har Resumé publicerat sina första digitala analysbrev. Under samlingsnamnet Resumé Insikt ger de nya breven Media, Marknad och Kommunikation affärsnyttig information och underhållning en gång i veckan till våra prenumeranter. Jag tycker att redaktörerna Billy Andersson, Yasmine Winberg och Julia Lundin har gjort ett riktigt bra jobb med att ta fram de nya analysbreven. Vi har såklart detaljer att fila på, men det känns verkligen som om att Resumé Insikt har potential att bli en stark journalistisk produkt.
Vill du testa en prenumeration gratis under en månad? Anmäl dig här.
Läs mer om Resumés digitala anlysbrev här:
Här är nya Resumé Insikt
Här är Resumé Insikts nya experter
Resumé startar tre nya analysbrev

Efter den starka starten tar Resumé Insikt sommarlov, men teckna en prenumeration på länken ovan så dimper det ner ett gäng digitala analysbrev i din mailbox i mitten av augusti.

Vår ambition är att Resumé Insikt ska vara ett viktigt arbetsredskap för alla som jobbar i kommunikationsbranschen. Och givetvis är det din chef som ska förse dig med (avdragsgillt) arbetsmaterial.

Häng med från starten! Och kom gärna med feedback på vad som är bra och vad vi kan bli bättre på.

***
Stampen Media Partner säljer contentbolaget OTW till Aller. Affären bekräftades förra veckan, men den trogne läsaren av Resumé har känt till detta sedan mitten av maj. Ur OTW:s perspektiv är affären potentiellt mycket bra, man får en långsiktig ägare som vill utveckla bolaget och inte bara ge bolagets vinst till bankerna som ägaren Stampen är skyldig hundratals miljoner kronor. Direkt efter affären blev klar talade OTW om en expansion till Oslo, man kan gissa den expansionsplanen marinerats i vd Anders Rask byrålåda ett tag.

Aller blir med byråerna Make Your Mark och OTW en mycket stark spelare på contentmarknaden. Jag tror att vi under det kommande året kommer att få se fler affärer inom contentnischen. Att marknaden blir allt mer nordisk med Bonnierägda Spoon och OTW som ledande spelare är uppenbart.

På tal om content: Resumé anordnar en "Content Clash" i Almedalen, där byråerna OTW och Appelberg drar sina bästa case och för ett samtal om vilken typ av content som verkligen fungerar.

Kom gärna förbi på Kronstallgränd 4 i centrala Visby på tisdag klockan 11.45 och lär av casen. Vi bjuder på lunch och ett intressant snack om content marketing.
Resumés övriga program i Almedalen hittar du här.

***
Både Volvo och Zlatan har hyllats för de fina reklamfilmerna för Volvo. För några dagar sedan kom den sista "Epilogue", som alltid med Forsman & Bodenfors, gjord med bländande finish.

Både Volvo och Zlatan är varumärken som jag verkligen gillar, men den här gången kör duon i diket. Jag tycker att filmen är riktigt pekoral. Den är tänkt att framkalla rysningar och ståpäls, men i min värld är det greppet för spekulativt, historien hade möjligen fungerat om Zlatan och svenska landslaget hade gjort en fantastisk prestation i fotbolls-EM, men nu flyger inte idén. Det underliggande budskapet om att Zlatan nu också har mer tid för sin familj och barn känns också märklig. Jag föreställer mig att fotbollsproffs borde ha ganska goda möjligheter att träffa sina barn mycket. Man tränar säg tre fyra timmar och dagen, sedan är det fritt fram att gå till lekparken, badhuset eller på bio.

Journalisten Johan Wirfält skriver intressant på Expressen kultur om hur medierna och reklamen sög musten ur Zlatan. Spelar han för Sverige eller för Volvo?

DN-journalisten Jens Kärrman (som du kan läsa mer om här) satte på Twitter ord på vad jag kände efter att ha sett Zlatans senaste Volvo-film: "Tror inte att någon i Islands lag har gjort en förproducerad reklamfilm om att åka ur".

Oavsett vad man tycker om Zlatan och/eller Volvo: Jag tror att reklamen fungerar brutalt bra. Jag själv drömmer om nya "Zlatan-Volvon". Skulle familjen köpa en bil skulle en V90 ligga högt på önskelistan. Trots att jag egentligen inte ha en aning om "Zlatan-Volvon" är en bra bil i jämförelse med andra bilar i samma prisklass.

För övrigt blev Ingo den mest prisade byrån under "reklam-VM", Cannes Lions.
Ser vi ett skifte på reklamtronen?

***
Sverige gör sin bästa insats någonsin i "reklam-VM" Cannes Lions i år, läs om de exempellösa framgångarna här.
Vakna Ingo, du vann!

***
Det finlandsägda tidskriftsbolaget Talentum verkar vara på väg att få lite bättre ordning på sin organisation. Igår torsdag blev det klart att Erik Wahlin efter att ha varit tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare nu får jobbet på permanent basis.
Redaktionschefen Niclas Rislund, som tar över som chefredaktör på Dagens Media och Kalle Anrell tar över som tillförordnad chefredaktör på Ny Teknik, nuvarande chefen Susanna Baltscheffsky lämnar Talentum. Det är sedan tidigare också klart att Affärsvärldens chefredaktör Jon Åsberg valt att sluta.

Det ska bli intressant att se om chefsbytena betyder att tidningarna också byter redaktionell och/eller kommersiell inriktning. Jag tror att det är störst chans att Ny Teknik kommer att förändras mycket i framtiden. Tidningen har inte riktigt lyckats beskriva den moderna svenska tech-revolutionen på ett relevant sätt. Där har till exempel Breakit och DI Digital visat att "ny teknik" kan vara journalistik med en annan attityd och energi än vad Ny Teknik haft.

Jag tycker att Fredrik Svedjetun gjort ett bra jobb med Dagens Media genom åren.
Läs en intervju med efterträdaren Niclas Rislund här:

***
Årets midsommar präglades starkt av dramat kring Brexit. Vi var sannolikt många som hade svårt att fokusera på sill och små grodor när Europa i dess nuvarande form plötsligt och oväntat rämnade. Sveriges Radio bevakade händelserna mycket bra, men även Dagens Industri förtjänar en guldstjärna. Läs mer här.

För en redaktör som till vardags arbetar med digital transformation var det också intressant att se hur Dagens Industri bjöd på lagom mycket material gratis och det fördjupande och riktigt kvalificerade materialet bakom en betalvägg.

***
Grattis Ekonomiekot till en bra rekrytering i Fokus ekonomiredaktör Anders Billing!

***
Fokus chefredaktör Johan Hakelius och gamle vd:n Lars Grafström har ett styvt jobb när det gäller att få ordningen på tidningens finanser. Förra året gick tidningen med 3,2 miljoner kronor i förlust, vilket är det närmaste man kommit en vinst. Under sina första tio år samlade man ihop försluter på 100 miljoner kronor. Att bli rik på att göra kvalitetsjournalistik på en i sammanhanget liten marknad är uppenbarligen mycket svårt. Frågan är om det ens går. Men då behöver Fokus en skarpare digital strategi. Jag hoppas verkligen att man lyckas. Läs mer här.

Sommarnumret av Fokus, ute idag fredag, verkar klart bra. Kommer att räcka en bra bit in på semestern. Jag tycker att Fokus rent journalistiskt håller stilen bra, även om i stort sett hela redaktionen har eller ska bytas ut.

***
De flesta av oss såg inte Brexit komma. Men de finns de som är smartare än så, till exempel analytikerna på omvärldsbevakningsföretaget Meltwater. De förutsåg Brexit, lite i det tysta. Läs hur de gjorde här.

På tisdag eftermiddag intervjuar jag Meltwaters marknadschef Sophie Hedestad om detta på Gutekällarens takterras på Lilla Torggränd 3 i Visby. Kanske ses vi där?

***
Efter Almedalen åker jag med familjen till Köpenhamn ett par veckor. Ge mig dina tre bästa tips, allt från lekparker till restauranger är intressant!

***
Trevlig helg!

Johan Såthe


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev