Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Försvaret: Håll medierna på avstånd från ubåtsjakter

Publicerad: 17 Mars 2016, 06:48

Expressens Niklas Svensson bevakar ubåtsjakt från luften.

Foto: Skärmdump.

Försvarsmakten tycker att mediernas helikoptrar och båtar stör deras arbete, Google ska premiera mobilanpassade sajter ännu mer och TV4-profil sprider rasism på Facebook. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

UbåtsjaktenFörsvarsmakten

Försvaret: Håll medierna borta
Försvarsmakten vill hålla allmänhet och journalister på större avstånd vid ubåtsjakter och liknande. Bakgrunden är bland annat den stora insatsen i Stockholms skärdgård under hösten 2014 som punktmarkerades av en rad olika medier. Då stördes jakten av helikoptrar och civila båtar som befann sig för nära marinens fartyg, enligt Sveriges Radio.

Förvarsmakten hävdar att det blev svårare att lyssna efter en eventuell ubåt via sensorer och svårare att använda vapen - om det hade behövts. Därför vill de nu att deras fartyg ska kunna spärras av som skyddsobjekt. Det betyder att ingen får komma närmare än exempelvis 1000 meter.
– Ju mer buller, ju mer ljud det finns i vattnet, desto svårare är det att läsa ut det vi verkligen söker efter, säger Ola Truedsson, marintaktisk chef, till SR.

Ett annat skäl till förslaget är att medier inte ska kunna observera detaljer i jakten och omedelbart sprida informationen vidare. Försvarsutskottet har tagit upp frågan och en enig riksdag uppmanar nu regeringen att se över skyddslagen.

Google rankar mobilsidor ännu högre
Redan i november 2014 införde Google en märkningen av mobilvänliga sidor i sökträffarna. Förra våren genomförde de en förändring i sin sökalgoritm som fick smeknamnet "mobilegeddon". Den innebar att mobilanpassade sidor kom att rankas betydligt högre i sökträffarna än de sajten som enbart var gjorda för desktop.

I maj är det dags för nästa steg. Google aviserar nämlign att de tidigare genomförda förändringarna kommer att få ännu större effekt framöver. Mobilvänliga sajter kommer alltså att rankas ännu högre, skriver VentureBeat. Målet är att "hjälpa användarna att hitta fler sidor som är relevanta och mobilanpassade", men exakt vad förändringarna kommer att innebära är Google förtegna om.

TV4-profil i blåsväder – sprider hat på Facebook
Relationscoachen Lennart Matikainen i TV4:s nya serie "Skilsmässohotellet" beskriver ensamkommande flyktingar som "skäggbarn" och tycker att feminister ska utvisas till Sydpolen. Det skriver han i en grupp på Facebook, berättar DN.
– Jag har jobbat med integration sedan 1980-talet och är fullständigt öppen med den jag är, säger Lennart Matikainen när DN ringer upp.

Han förnekar att han är rasist och hävdar att "skäggbarn" är ett humoristiskt uttryck. På TV4 tänker man i nuläget inte agera.
– Det är inte ett så trevligt uttryck och det låter som en tråkig tråd. Vi på TV4 står fast vid våra värderingar gällande nollrasism, men jag kan inte säga åt Lennart vad han ska tycka. Det låter som något man får prata med Lennart om, säger Lotta Andersson, exekutiv producent, till DN.

Köp influencer-utrymme via programmatic
Snart kan det bli möjligt att köpa utrymme hos så kallade "influencers", alltså personer med stora följarskarar på exempelvis Instagram och Snapchat, via automatiserad handel. Det skriver Digiday. Det Texas-baserade företaget Gnack berättade om sina planer på att skapa en plattform som för ihop annonsörer, byråer och influencers för att möjliggöra enklare köp av användargenererat innehåll.  

Hockeyilska mot CMore
CMore har fått tillstånd att filma från SHL-lagens omklädningsrum. Detta för att kunna visa hur de förbereder sig inför och under matcher. I gårdagens sändning fick tittarna se hur Skellefteås tränare Hans Wallson säga att "domarna skiter vi i" och "det är vi mot hela jävla världen". När Sport-Expressen informerar honom om detta blir han besviken.
– Det är inte okej. Jag förstår att man vill släppa ut saker, det ställer vi upp på och det har vi gjort hela säsongen och C More har skött det förbannat bra. Men sånt här fel att släppa ut, säger han till Expressen.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

UbåtsjaktenFörsvarsmakten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.