Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Försvaret hyllar media: ”Bidragit med information”

Publicerad: 24 oktober 2014, 08:20

Anders Grenstad.

(UPPDATERAD) Konteramiralen tillika ställföreträdande chefen för u-båtsinsatsen, Anders Grenstad, höll presskonferens nyligen. Han gjorde bland annat klart att det har förekommit en "trolig" främmande undervattensverksamhet. Han passade även på att hylla media.


Ämnen i artikeln:

Staffan Dopping

Anders Grenstad berömde allmänheten för att den har kommit in med så många tips och han lovordade även medias insatser.

– Även media har bidragit med information på ett positivt sätt, säger Anders Grenstad.

Mediesverige har in i minsta detalj rapporterat om turerna kring u-båtsjakten och många har känt sig kallade.

Försvarsmaktens tidigare presschef, pr-konsulten Staffan Dopping, tolkar uttalandet som att medierna genom sin intensiva rapportering har fått allmänheten att vara på tårna och observera och tipsa försvaret.

– Det är det troliga. Men det kan också vara så att mediepersonal har gjort en observation som har skickats in till försvaret. Men vad det är i så fall vill man ju verkligen veta. Jag kan inte förstå varför ingen ställer följdfrågor på det. Följdfrågorna verkar avskaffade i det här landet, säger Staffan Dopping.

Han konstaterar också att ÖB Sverker Göransson tidigare i veckan slant på tungan något när han kallade medierna för ett viktigt ”redskap”.

– Det ÖB menade då var nog att medieernas rapportering har varit viktig för att göra allmänheten alert, säger Dopping.

Jesper Tengroth, pressekreterare på Försvarsmakten, förklarar att Anders Grenstad menade att medierna uppmanat allmänheten att tipsa om observationer.

– Medierna har skrivit om observationer som gjorts av allmänheten, och sedan ringt oss och ställt frågor om uppgifterna. Det är det som avses i det här fallet, säger Jesper Tengroth till Resumé.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Staffan Dopping

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.