Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Förtroenderas för medier bland högersympatisörer

Publicerad: 24 April 2018, 13:19

Foto: Pixabay

Enligt den nyligen presenterade SOM-undersökingen har de svenska medierna, inklusive public service, tappat i förtroende bland de som befinner sig klart till höger på den politiska skalan.


Ämnen i artikeln:

Public Service

Sedan 1986 har SOM-institutet på årlig basis genomfört rikstäckande enkätundersökningar för att ta reda på det svenska åsikter inom områdena samhälle, opinion och medier.

I dag presenteras 2017 års undersökning, en undersökning som visar att medier (radio- och tv) de senaste åren haft något av ett förtroenderas bland de som identifierar sig som "klart till höger" på den politiska skalan. Mellan 2010 och 2017 har andelen klart till höger som har stort förtroende för medierna minskat med 13 procent medan de klart till vänsters förtroende ökat från 58 till 67 procent.

För public service specifikt har förtroendetappet från högersympatisörer varit ett liknande, från 79 procent till 60 procent för SVT och från 77 till 60 procent för SR.

Även de till vänster på den politiska skalan har de senaste åtta åren fått mindre förtroende för SVT, från 86 procent (2010) till 83 procent (2017). Samtidigt har vänstersympatisörernas förtroende för SR under samma period ökat från 75 procent till 81 procent.

Enligt Ulrika Andersson på SOM-institutet är förtroendet för medier allt starkare färgat av politisk tillhörighet där vänstersympatisörer har större förtroende än de till höger.

När det gäller skillnader i förtroende för medier mellan olika åldersgrupper visar det sig att yngre (16-29 år) i allt lägre utsträckning litar på radio- och tv medan förtroendet bland de äldre generationerna (65-85 år) ökat.

Sveriges Radios Cilla Benkö har i ett blogginlägg kommenterat SOM-undersökningen och menar att de fortfarande åtnjuter ett högt förtroende från lyssnare, oavsett partitillhörighet.

"Den som är nyfiken på hur det egentligen ligger till med förtroendet bör studera siffrorna i årets SOM-mätning. Där visar det sig att det enbart är sju procent av svenskarna som har mycket eller ganska litet förtroende för innehållet i Sveriges Radio. Andelen som uppger att de har mycket eller ganska mycket förtroende för innehållet i Sveriges Radio är tio gånger högre - 71 procent. Jämfört med hur det såg ut exempelvis år 2000 är förändringen marginell, då var förtroendet för Sveriges Radio 73 procent." skriver hon.

— SOM-institutet (@SOMinstitutet) 24 april 2018Andersson: Förtroendet för medier allt starkare färgat av politisk tillhörighet. Vänstersympatisörer klart högre förtroende än högersympatisörer #somgu pic.twitter.com/7NLDKJ4YdE
— SOM-institutet (@SOMinstitutet) 24 april 2018Andersson: Sedan 2010 har förtroendet för public service minskat tydligt bland väljare klart till höger. Fortsatt högt förtroende bland väljare klart till vänster #somgu pic.twitter.com/0WhatmSHL3
— SOM-institutet (@SOMinstitutet) 24 april 2018Andersson: Uppfattningen om svenska nyhetsmedier skiljer sig åt mellan åldrarna. Äldre har större tilltro till svenska nyhetsmedier. Unga allt lägre förtroende för radio, tv och dagspress #somgu pic.twitter.com/ieiOeCGBrT

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Public Service

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.